• خانه
    • درباره من
    • اخبار و مصاحبه
    • کتاب
    • مقاله
    • پژوهش
    • درس ها
    • بعد از وفات
    • تماس با من
    • اخبار مجلس
    جستجو
    خالی نباشد
      نسخه چاپی
    • درس اندیشه سیاسی در اسلام و ایران1(از صدر اسلام تا پایان اموی) - کارشناسی


      • ۱۰:۱۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
      درس اندیشه سیاسی در اسلام و ایران1(از صدر اسلام تا پایان اموی) - کارشناسی
    • اندیشه سیاسی در اسلام و ایران1

      Political Thought in Islam and Iran(1)

      Early Islam until the end of the Umayyad period 

      گزارش اندیشه سیاسی در اسلام و ایران1(از صدر اسلام تا پایان اموی) فراگیر اهم موارد ذیل می باشد:

      1.طرح درس اندیشه سیاسی در اسلام و ایران1

      2.برنامه درسی

      3.منابع درسی

      4.متون کمک درسی

      5.محورهای مطالعاتی

      6.پرسش های آزمون میان دوره

      7.محورهای اصلی پرسش های آزمون نهایی


      1.طرح درس

      عنوان درس به فارسی:

      اندیشه سیاسی در اسلام و ایران1

      عنوان درس به انگلیسی:

      Political Thought in Islam and Iran(1)

      Early Islam until the end of the Umayyad period ))

       

      هدف درس:

      آشنایی دانشجویان با ماهیت و چیستی اندیشه سیاسی از صدر اسلام تا پایان امویان از طریق مطالعه آراء جریانهای فکری، مفاهیم و اندیشه ها.

      شرح درس:

      در این درس دانشجویان با شکل گیری مفاهیم، اصول، ضرورت اندیشه ها و آراء فرقه ها از بعثت پیامبر اکرم)ص(تا پایان دوره اموی و نیز با تفاوت ها و شباهت های آنها و نسبت سنجی آنان با اندیشه های وحیانی آشنا می گردند.

      سرفصل درس:

      1- منابع اندیشه سیاسی در اسلام

      2- چارچوب های نظری در تحلیل اندیشه های سیاسی در اسلام

       3- مفاهیم و کلیات:

      -مفاهیم اساسی سیاسی:

      -نبوت؛

      -خلافت)بیعت، اجماع(

      -امامت)عصمت، ولایت، انتظار(

      -سلطنت؛

      -امارت؛

      -امت؛

      4- نسبت دین و سیاست در اسلام و ایران

      5- ویژگی های اساسی اندیشه سیاسی کلاسیک در اسلام و ایران

      6-زمینه های شکل گیری اندیشه سیاسی در اسلام

      7- نظریه های مربوط به نظام سیاسی:

      - امامت؛

      - خلافت.

      8-ادوار و تحولات اندیشه سیاسی در اسلام:

      - اندیشه سیاسی در عصر پیامبر اکرم)ص(

      - اندیشه سیاسی در عصر خلفای نخستین

      - اندیشه های سیاسی اسلام در دوره امام علی )ع(

      - اندیشه های سیاسی اسلام از امام حسن)ع( تا امام صادق)ع(

      9- مکتب سیاسی شیعه امامیه

      10- سایر مکاتب و جریان های اندیشه سیاسی تا پایان امویان

      - خوارج؛

      - مرجئه؛

      -جبریه: اشاعره؛

      - تفویض: معتزله؛

      - زیدیه.

       

      منابع پیشنهادی:

      پولادی، کمال(1394)تاریخ اندیشه سیاسی در ایران و اسلام، چاپ پنجم، تهران: مرکز.

      تقوی،محمدناصر) - 1384 (دوام اندیشه سیاسی در ایران: ارزیابی تحلیلی نظریه زوال اندیشه سیاسی،

                تهران: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، قم: بوستان کتاب.

      حسن، حسن عباس(1389)ساختار منطقی اندیشه سیاسی اسلام، ترجمه مصطفی فضائلی، قم: بوستان

                کتاب.

      حلبی، علی اصغر(1380)تاریخ اندیشه های سیاسی در ایران و اسلام، تهران: اساطیر.

      علیخانی، علی اکبر و همکاران(1387)سیاست نبوی؛ مبانی، اصول و راهبردها، تهران: پژوهشکده

                مطالعات فرهنگی و اجتماعی.

      عنایت، حمید(1385)نهادها و اندیشه های سیاسی در ایران و اسلام، با تصحیح و مقدمه صادق زیباکلام،

                تهران: روزنه.

      قادری، حاتم(1395)اندیشه سیاسی در اسلام و ایران، چاپ پانزدهم، تهران: سمت.

      عنایت، حمید(1392)اندیشه سیاسی در اسلام معاصر، ترجمه بهاء الدین خرمشاهی، تهران: خوارزمی.

      فریشلر،کورت( 1393)امام حسین )ع( و ایران، ترجمه ذبیح الله منصوری، تهران: بدرقه جاویدان.

      کرون، پاتریشیا(1389)تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام، ترجمه مسعود جعفری، تهران: سخن.

       

      این سرفصل در جلسه مورخه2/6/1395 کارگروه تحول و ارتقاء علوم سیاسی به تصویب نهایی رسید.


       

      2.برنامه درسی

      برنامه درسی دارای سه بخش است:

                اول.جلسات درسی

                دوم.آزمون میان دوره(ترم)

                سوم.طرح و گزارش مطالعاتی درسی

      چهارم.آزمون نهایی در پایان دوره(ترم).

      اول.جلسات درسی

      جلسات هفتگی درس کلاس، با طرح عنوان بحث درس هفته  توسط  استاد و پرسش استاد از دانشجویان در زمینه خلاصه درس هفته پیش توسط دانشجویان به منظور یاد آوری،  ارایه مطالب به ترتیب طرح درسی توسط استاد، پرسش های رفع ابهام دانشجویان و پاسخ استاد و سرانجام جمعی بندی بحث جلسه و اعلام عنوان بحث درس هفته بعد انجام می پدیرند. شامل 18جلسه در شرایط عادی که در صورت کاهش جلسات به هر دلیلی، مباحث ادغام شده و تمامی سرفصل ها ارایه خواهد شد. به ترتیب ذیل:

      جلسه اول.مقدمات درسی

                طرح درسی، برنامه درسی، منابع درسی، امتیازبندی

       

      جلسه دوم

      محور1- منابع اندیشه سیاسی در اسلام

       

      جلسه سوم

      محور2- چارچوب های نظری در تحلیل اندیشه های سیاسی در اسلام

       

      جلسه چهارم

      محور3- مفاهیم و کلیات:

      -مفاهیم اساسی سیاسی(1):

      1.نبوت؛

      2.خلافت)بیعت، اجماع(

      3.امامت)عصمت، ولایت، انتظار(

       

      جلسه پنجم

      محور3-مفاهیم و کلیات

      -مفاهیم اساسی(2):

      4.سلطنت؛

      5.امارت؛

      6.امت؛

       

      جلسه ششم

      محور4- نسبت دین و سیاست در اسلام و ایران

       

      جلسه هفتم

      محور5- ویژگی های اساسی اندیشه سیاسی کلاسیک در اسلام و ایران

       

      جلسه هشتم

      محور6-زمینه های شکل گیری اندیشه سیاسی در اسلام

       

      جلسه نهم

      محور7- نظریه های مربوط به نظام سیاسی:

      الف.امامت؛

      ب.خلافت.

       

      جلسه دهم

      محور8-ادوار و تحولات اندیشه سیاسی در اسلام:

      اول.اندیشه سیاسی در عصر پیامبر اکرم)ص(

       

      جلسه یازدهم

      محور8-ادوار و تحولات اندیشه سیاسی در اسلام:

      دوم.اندیشه سیاسی در عصر خلفای نخستین

      سوم.اندیشه های سیاسی اسلام در دوره امام علی )ع(

       

      جلسه دوازدهم

      محور8-ادوار و تحولات اندیشه سیاسی در اسلام:

      چهارم.اندیشه های سیاسی اسلام از امام حسن)ع( تا امام صادق)ع(

            

      جلسه سیزدهم

      محور9- مکتب سیاسی شیعه امامیه

       

      جلسه چهاردهم

      محور10- سایر مکاتب و جریان های اندیشه سیاسی تا پایان امویان

      1.خوارج؛

      2.مرجئه؛

       

      جلسه پانزدهم

      محور10- سایر مکاتب و جریان های اندیشه سیاسی تا پایان امویان

      3.جبریه: اشاعره؛

      4.تفویض: معتزله؛

       

      جلسه شانزدهم

      محور10- سایر مکاتب و جریان های اندیشه سیاسی تا پایان امویان

                  5.زیدیه.

       

      جلسه هفدهم

      جمع بندی و نتیجه گیری

       جلسه هیجدهم.آزمون نهایی پایان دوره

       

      دوم.آزمون میان دوره(ترم)

      آزمون میان دوره از منابع کمک درسی معرفی شده انجام می شود. دانشجویان 10 پرسش را انتخاب کرده و بدانها پاسخ میدهند. پاسخ آزمون میان دوره 5 نمره از بیست یا 25 امتیاز از صد را دارد.

       

      سوم.مسئله و گزارش مطالعاتی درسی

      دانشجویان، مسئله ای مرتبط با درس و سرفصل درسی را با مشاورت و هماهنگی استاد بر می گزینند. با رعایت شیوه مطالعه به مطالعه منابع مربوطه پرداخته و با رعایت شیوه گزارش نویسی، گزارش مطالعاتی خود را بانجام میرسانند.  ارایه گزارش مطالعاتی 5 نمره از بیست یا 25 امتیاز از صد را دارد.

       

      چهارم.آزمون نهایی در پایان دوره(ترم)

      آزمون نهایی پایان دوره(ترم)از مطالب ارایه شده استاد طبق سرفصل درسی و  در جلسات کلاسها، برداشت ها و یاداشت های شخصی دانشجویان صورت می پذیرد. سه سئوال عمدتا تحلیلی ارایه شده که دانشجو می تواند با انتخاب درست دو مورد، بدقت بدانها پاسخ گوید. پرسش اضافی برای دانشجویانی که به هر دلیل موجه نتوانسته اند پاسخ پرسش های میان دوره و یا گزارش مطالعاتی خود را ارایه نمایند.   

       


       

      3.منابع درسی اندیشه سیاسی در اسلام و ایران1

      منابع درسی اندیشه سیاسی در اسلام و ایران1 سه مورد می باشند. به ترتیب:

                اول.منبع اصلی درس:

                         مطالب ارایه شده در جلسه های درسی، برداشت ها و یاداشت های شخصی دانشجویان.

                                   این مطالب در آزمون نهایی پایان دوره(ترم)مورد پرسش واقع شده و اهم پرسش

                                   های امتحانی از این منبع می باشد.  

      دوم.منابع کمک درسی:

                         این منابع، متون انتخابی یا گزیده تفصیلی تر متونی از آثاری بوده که مستقیما به موضوع

                         درس پرداخته اند. برای آشنایی بیشتر دانشجویان با منابع و متون دست اول تر تخصصی و

                         جامع که لازم بوده اما در جلسات درس فرصت کافی برای ارایه و بررسی مفصل آنها

                         وجود ندارد.  پرسش های آزمون میان دوره از این منابع و متون صورت گرفته و در آزمون

                         نهایی پایان دوره مستقیما مورد پرسش قرار نمی گیرند.

                سوم.منابع مطالعاتی:

                         اهم منابع معرفی شده در سرفصل درسی و منابع معتبری بوده که ارتباطات تنگاتنگی با

                         موضوع درس داشته و اشراف دانشجویان بدانها، در وقوف آنان به محتوایی درسی کمک

                         می نماید. دانشجویان یک موضوع یا مسئله را به عنوان مطالعات درسی انتخاب نموده و با

                         رجوع به این منابع، بدانها پاسخ داده و گزارش مطالعاتی خود را انجام میدهند.

       


       

      4.متون کمک درسی

       


       

      5.محورهای مطالعاتی درس اندیشه سیاسی اسلام و ایران1

      اول.تذکرات مهم:

      1.اول.دانشجویان با مشاورت استاد یک موضوع و مسئله را  بدقت انتخاب میکنند.

      دوم. به مطالعه آثار بویژه از متون مطالعاتی می پردازند.

      سوم.گزارشی حدود10(ده)صفحه ای تهیه و ارایه میدهند.

      2.رعایت؛

      الف.روش علمی مطالعه و تحلیل متن

      ب.ساختار و آیین گزارش نویسی  الزامی است.

      الف.مطالعه و ساختار گزارش آن شامل سه بخش است.

                اول.پیش درامد: شامل معرفی متن(1تا2صفحه)

                دوم.درامد: شامل تحلیل متن(6تا8صفحه)

                سوم.برامد: نتیجه گیری همراه منابع(1تا2صفحه).

       ب.آوردن مستندات، ذکر نشانی آنها و نقل قولهای مستقیم در گیومه، ... لازم است.

      3.گزارش مطالعاتی 5 نمره از بیست یا 25 امتیاز از صد را دارد.

       

      دوم.محورهای مطالعاتی و گزارش درس متون سیاسی

      1.منابع اندیشه سیاسی در اسلام

      2.چارچوب های نظری در تحلیل اندیشه های سیاسی در اسلام

      3.مفاهیم و کلیات اندیشه سیاسی

      4.مفاهیم اساسی اندیشه سیاسی اسلام

      5.نبوت در اندیشه سیاسی اسلام

      6.خلافت)بیعت، اجماع(اندیشه سیاسی اسلام

      7.امامت اندیشه سیاسی اسلام

      8.عصمت اندیشه سیاسی اسلام

      9.ولایت در اندیشه سیاسی اسلام

      10.انتظار در اندیشه سیاسی اسلام

      11.سلطنت در اندیشه سیاسی اسلام

      12.امارت در اندیشه سیاسی اسلام

      13.امت در اندیشه سیاسی اسلام

      14.نسبت دین و سیاست در اسلام و ایران

      15.ویژگی های اساسی اندیشه سیاسی کلاسیک در اسلام و ایران

      16.زمینه های شکل گیری اندیشه سیاسی در اسلام

      17.نظریه های مربوط به نظام سیاسی

      18.نظریه نظام سیاسی امامت

      18.نظریه نظام خلافت

      19.ادوار و تحولات اندیشه سیاسی در اسلام

      20.اندیشه سیاسی در عصر پیامبر اکرم)ص(

      21.اندیشه سیاسی در عصر خلفای نخستین

      22.اندیشه های سیاسی اسلام در دوره امام علی )ع(

      23.اندیشه های سیاسی اسلام از امام حسن)ع( تا امام صادق)ع(

      24.مکتب سیاسی شیعه امامیه

      25.سایر مکاتب و جریان های اندیشه سیاسی تا پایان امویان

      26.اندیشه سیاسی خوارج

      27. اندیشه سیاسی مرجئه

      28.اندیشه سیاسی جبریه: اشاعره

      29.اندیشه سیاسی تفویض: معتزله

      30.اندیشه سیاسی زیدیه

       


       

      6.پرسش های آزمون میان دوره

      تذکر مهم:

      1.دانشجویان از میان 30پرسش، 10مورد را انتخاب نموده و با رجوع به منابع کمک درسی بدانها پاسخ میدهند. 

      2.پاسخ پرسش ها جمعا 5 نمره از 20 یا 25 امتیاز از100 را دارد.

      پرسش ها:


       

      1.منابع اندیشه سیاسی در اسلام چه میباشند؟

      2.چارچوب های نظری در تحلیل اندیشه های سیاسی در اسلام چگونه است؟

       3.مفاهیم و کلیات اندیشه سیاسی چه میباشند؟

      4.مفاهیم اساسی اندیشه سیاسی اسلام کدامند؟

      5.نبوت در اندیشه سیاسی اسلام چه است؟

      6.خلافت)بیعت، اجماع(اندیشه سیاسی اسلام چگونه میباشد؟

      7.امامت اندیشه سیاسی اسلام چگونه است؟

      8.عصمت اندیشه سیاسی اسلام چه میباشد؟

      9.ولایت در اندیشه سیاسی اسلام چگونه است؟

      10.انتظار در اندیشه سیاسی اسلام چه میباشد؟

      11.سلطنت در اندیشه سیاسی اسلام چه است؟

      12.امارت در اندیشه سیاسی اسلام چگونه میباشد؟

      13.امت در اندیشه سیاسی اسلام چگونه است؟

      14.نسبت دین و سیاست در اسلام و ایران چگونه میباشد؟

      15.ویژگی های اساسی اندیشه سیاسی کلاسیک در اسلام و ایران کدامند؟

      16.زمینه های شکل گیری اندیشه سیاسی در اسلام چه بود؟

      17.نظریه های مربوط به نظام سیاسی کدامند؟

      18.نظریه نظام سیاسی امامت چه میباشد؟

      18.نظریه نظام خلافت چگونه است؟

      19.ادوار و تحولات اندیشه سیاسی در اسلام کدامند؟

      20.اندیشه سیاسی در عصر پیامبر اکرم)ص(چگونه بود؟

      21.اندیشه سیاسی در عصر خلفای نخستین چه بود؟

      22.اندیشه های سیاسی اسلام در دوره امام علی )ع(چگونه بود؟

      23.اندیشه های سیاسی اسلام از امام حسن)ع( تا امام صادق)ع(چه بود؟

      24.مکتب سیاسی شیعه امامیه چگونه است؟

      25.سایر مکاتب و جریان های اندیشه سیاسی تا پایان امویان کدامند؟

      26.اندیشه سیاسی خوارج چه بود؟

      27. اندیشه سیاسی مرجئه چگونه بود؟

      28.اندیشه سیاسی جبریه: اشاعره چه بود؟

      29.اندیشه سیاسی تفویض: معتزله چه بوده است؟

      30.اندیشه سیاسی زیدیه چه بوده و میباشد؟

       


       

      7.محورهای اصلی پرسش های آزمون نهایی

      درس اندیشه های سیاسی در اسلام و ایران(1)

      تذکر مهم

      پرسش های آزمون نهایی درس، از محورهای ذیل با استفاده از منبع اصلی درسی یعنی برداشت ها و یاداشت های شخصی دانشجویان از مطالب ارایه شده در جلسات کلاس خواهند بود. اما سئوالات لزوما عین این محورها نبوده بلکه ممکنست بصورت مقایسه ای مثلا مقایسه نظریه نظام امامت و خلافت؟، یا ... باشند.

      1.منابع اندیشه سیاسی در اسلام

      2.چارچوب های نظری در تحلیل اندیشه های سیاسی در اسلام

       3.مفاهیم و کلیات اندیشه سیاسی

      4.مفاهیم اساسی اندیشه سیاسی اسلام

      5.نبوت در اندیشه سیاسی اسلام

      6.خلافت)بیعت، اجماع(اندیشه سیاسی اسلام

      7.امامت اندیشه سیاسی اسلام

      8.عصمت اندیشه سیاسی اسلام

      9.ولایت در اندیشه سیاسی اسلام

      10.انتظار در اندیشه سیاسی اسلام

      11.سلطنت در اندیشه سیاسی اسلام

      12.امارت در اندیشه سیاسی اسلام

      13.امت در اندیشه سیاسی اسلام

      14.نسبت دین و سیاست در اسلام و ایران

      15.ویژگی های اساسی اندیشه سیاسی کلاسیک در اسلام و ایران

      16.زمینه های شکل گیری اندیشه سیاسی در اسلام

      17.نظریه های مربوط به نظام سیاسی

      18.نظریه نظام سیاسی امامت

      18.نظریه نظام خلافت

      19.ادوار و تحولات اندیشه سیاسی در اسلام

      20.اندیشه سیاسی در عصر پیامبر اکرم)ص(

      21.اندیشه سیاسی در عصر خلفای نخستین

      22.اندیشه های سیاسی اسلام در دوره امام علی )ع(

      23.اندیشه های سیاسی اسلام از امام حسن)ع( تا امام صادق)ع(

      24.مکتب سیاسی شیعه امامیه

      25.سایر مکاتب و جریان های اندیشه سیاسی تا پایان امویان

      26.اندیشه سیاسی خوارج

      27. اندیشه سیاسی مرجئه

      28.اندیشه سیاسی جبریه: اشاعره

      29.اندیشه سیاسی تفویض: معتزله

      30.اندیشه سیاسی زیدیه


      دانلود

       

       


    نظر به مطلب
    نام: *
    ایمیل: * ایمیل را بدرستی وارد کنید
    متن: *500 حرف دیگر میتوانید تایپ کنید
    کد امنیتی: 65422
      *
    اخبار و مصاحبه ها
  • روح بلند استاد معزز، اسوه ادب، تقوا و تواضع جناب آقای دکتر علیرضا صدرا به ملکوت اعلی پیوست
  • فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا (شماره 42 و 43)
  • برگزیدگان چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی معرفی شدند
  • گزارش نهایی نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی
  • تفاوت‌های فلسفی - سیاسی علامه طباطبایی و امام خمینی/ آیا دو فیلسوف نقطه مقابل یکدیگرند؟
  • الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت
  • الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تحوّل‌آفرینی
  • کتاب «مبادی علم سیاست متعالی» منتشر شد
  • وزیر فرهنگ و ارشاد درگذشت «علیرضا صدرا» را تسلیت گفت
  • معاون اول رئیس جمهور درگذشت دکتر علیرضا صدرا را تسلیت گفت
  • دلنوشته موسسه کار و تامین اجتماعی برای دکتر صدرا
  • دل نوشته دکتر بهرامی (معاونت هماهنگی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت)
  • دکتر صدرا علاوه بر آشنایی با علوم و معارف اسلامی، به مباحث علم جدید هم تسلط خوبی داشت
  • گزارشی از نشست علمی «سجایای اخلاقی و جایگاه علمی دکتر صدرا»
  • گزارش بزرگداشت استاد فقید دکتر علیرضا صدرا + عکس
  • دکترقالیباف درگذشت نماینده دزفول در دوره چهارم مجلس را تسلیت گفت
  • یادداشت دکتر فوزی در تجلیل از استاد مرحوم علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت دکتر محمدرضا سنگری برای دکتر علیرضا صدرا
  • تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی
  • پیام تسلیت دکتر غلامرضا فروزش در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت امام جمعه دزفول شهرستان در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت سید احمد آوایی ، نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی
  • نگاهی به تلاش‌های علمی مرحوم دکتر علیرضا صدرا، خوانش روزآمد فلسفه سیاسی اسلامی
  • از تاسیس تا تدریس مفاهیم فلسفه سیاسی
  • پیام تسلیت شهردار دزفول در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت فرماندار ویژه شهرستان در پی درگذشت نماینده اسبق دزفول
  • اسدالله سرافراز؛ دزفول شخصیت بزرگی را از دست داد
  • پیام رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت حجه‌الاسلام والمسلمین خسروپناه بمناسبت درگذشت دکترعلیرضاصدرا
  • پیام تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت دانشگاه تهران در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • رادیو پژوهش - شنیداری از دکتر علیرضا صدرا
  • رادیو پژوهش
  • تحقق شعار سال به معنای رفع بیکاری است
  • معرفی کتاب نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی
  • «داد و دهش» و «عدالت»؛ شاکله و شاخصه اصلی مکتب حاج قاسم
  • در نشست «مشارکت مردمی در جنگ و هویت ملی» عنوان شد؛ نگاه امام خمینی(ره) از ابتدا راهبردی بود
  • سه اقدام برای تحقق تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب
  • فراخوان یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت/آخرین مهلت ارسال مقاله
  • رئیس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: اسلام حاکم بر ایران، مکتبی مبتنی بر ایرانیت است
  • فصلنامه علوم انسانی اسلامی "صدرا" به شماره سی و هفتم رسید
  • کارآمدسازی دولت مهم‌ترین گام تحولی دولت سیزدهم است
  • دولت سیزدهم باید چه دغدغه‌هایی داشته باشد؟
  • نقش دولت جدید در توسعه ملی ایران به قلم دکتر علیرضا صدرا
  • ظرفیت حکمت متعالیه در دولت‌سازی اسلامی
  • کتاب «قدرت متعالی» این ظرفیت را دارد تا کاربردی شود
  • معرفی نفرات برتر و نفرات شایسته تقدیر مشارکت کننده در جمع سپاری تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم در همایش اختتامیه ۲۷ بهمن
  • علوم انسانی اسلامی قوه عاقله گام دوم در تمدن‌سازی
  • "حکمت متعالی سلامت" نجات بخش جهان از فروپاشی سلامت است
  • سلیمانی چگونه مکتب شد / جریان های سیاسی برنامه‌محوری و اخلاق‌مداری را از حاج قاسم بیاموزند
  • سازماندهی نیروی انسانی نقش مهمی در ارتقای کارآمدی دارد
  • موفقیت در نظام سلامت و طب با نگاه توحیدی و حکمت متعالیه
  • کتاب قدرت متعالی الگوی قدرت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس رونمایی شد
  • آزادی عادلانه؛ گرانیگاه اندیشه سیاسی مرحوم فیرحی / نواندیشی بر محور اصالت‌ها
  • صدرا تشریح کرد: انقلاب اسلامی و الگوی پیشرفت تمدن نوین اسلامی در گام دوم
  • سی و چهارمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد
  • کشور دچار بحران شکاف دولت ـ ملت نیست / راه حل مشکلات اقتصادی؛ هدایت نقدینگی به تولید
  • رابطه مردم و حاکمیت| مردم زمانی رأی می‌دهند که احساس خطر ‌کنند
  • هم اندیشی درباب قانون و الزامات تحوّل در ایران برگزار شد
  • نشست عدالت مدنی و الزامات تحول در جمهوری اسلامی برگزار شد
  • صدرا: الگوسازی اسلامی ایرانی پیشرفت، برترین راهبرد فرابردی گام دوم انقلاب است
  • نشست شأن راهبردی دولت در اندیشه امام خمینی (ره) برگزار شد
  • عدالت در تفکر امام(ره) امکان شایسته‌سالاری است / جدال‌های سیاسی؛ ام‌المفاسد کشور
  • اخلاق و فرهنگ در کشور متولی مشخص ندارد/ کلید طلایی اخلاق
  • در زمینه اخلاق سکولار عمل کرده ایم؛ اخلاق در جامعه فاقد متولی است
  • نشست علمی “اخلاق سیاسی” برگزار شد.
  • استاد دانشگاه تهران: اخلاق در جامعه به حال خود رها شده است/ گرفتار بی اخلاقی های جناحی شده ایم
  • مهمترین دستاورد انقلاب ایجاد باور «خواستن و توانستن» است
  • دیانت منقطع از حکمت، به اسلام طالبانی و آل سعودی ختم می شود
  • زمینه‌سازی مهدوی گام دوم انقلاب/ انتظار انقلابی به مردم روحیه می‌دهد
  • هرگونه تصمیم‌گیری درباره لوایح FATF باید مشروط باشد
  • بسیج با عبور از مرزهای ملت‌‌ها، تمدن را پایه‌ریزی می‌کند
  • کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی «الزامات راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی» با ارائه علیرضا صدرا
  • نشست استادان منتخب علوم انسانی اسلامی برگزار شد
  • علیرضا صدرا: الگوی راهبردی دولت نقش بنیادینی در پیشرفت مدنی دارد
  • پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی به علوم سیاسی اختصاص یافت
  • «تفکر کارآمد جهادی»؛ راه تحقق «گام دوم انقلاب»/وارد عصر جهاد اکبر انقلاب شده ایم
  • بیانیه «گام دوم انقلاب»؛ راهبرد راهبری جامعه از جهاد اصغر تا تمدن‌سازی اسلامی
  • تاثیرگذاری غرب بر انقلاب اسلامی با استحاله فرهنگی امکان‌پذیر است
  • مصاحبه با دکتر علیرضا صدرا پیرامون اصطلاح‌نامه فلسفه سیاسی اسلامی
  • الگوی نهایی پیشرفت باید نخبه‌پسند و عامه‌فهم باشد/ فقدان الگو؛ عامل حرکت پاندولی دولت‌ها/ مشروح مذاکرات تنظیم سند منتشر می‌شود
  • صاحبنظران در مورد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چه می‌گویند
  • در نشست بررسی هم‌اندیشی و بازخوانی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح شد قانون اساسی، اساس الگوی پیشرفت است/جای متخصصان IT در طراحی الگو خالی است
  • علیرضا صدرا در گفت‌وگو با رسالت: توسعه، بدون الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت شکل نمی‌گیرد
  • علم را کیلویی می‌خواهیم نه برای رفع نیاز/ به واردات علم عادت کرده‌ایم
  • یک استاد دانشگاه: باید با حفظ اصالت‌ها، قالب‌های روزآمد را برای ترویج فرهنگ عاشورا ارائه بدهیم
  • علیرضا صدرا: فرهنگ هیئتی و مدیریت شبکه‌ای؛ راه‌حل مشکلات مدیریتی است
  • عضو هیئت علمی دانشگاه تهران: حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند برنامه‌ریزی است
  • علیرضا صدرا مطرح کرد: حکومت «بر»؛ الگوی حکمرانی امام علی (ع)/ امروز دولت برخلاف دولت علوی «غیرخواه» نیست
  • رهبری که بنیان حکومت را بر حکمت گذاشت/ امام خمینی و حکمت متعالیه
  • فهرست نام استادان، از مدرسه سیاسی تا دانشکده حقوق و علوم سیاسی
  • کشورهای منطقه خودشان باید الگوی حکومتی خویش را انتخاب کنند
  • حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی
  • آزادی از مکاتب غربی و شرقی
  • بهترین و بیشترین مطالب درباره اعتدال از سوی خواجه نصیر مطرح شده است
  • فرصت ایجاد وحدت بین دشمنان علیه نظام اسلامی را بگیریم
  • امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدل‌سازی کرد
  • « انقــلاب اسـلامی و ضـرورت ارتـقای تولیـد علـم»
  • امام خمینی(ره) بزرگ‌ترین نواندیش و نوگرای اسلامی در عصر معاصر است
  • دفاع مقدس تمام نشده است فعالیت‌های دانشگاه‌ها برای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس نهادینه شود
  • سران آمریکا برای احاطه بر خاورمیانه درصدد حذف ادبیات شهادت هستند
  • گزارش همایش نواندیشی دینی
  • ویژگی‌های نوآورانه نظام جمهوری اسلامی
  • نشست‏ "سیاست از منظر قرآن" با حضور دکتر صدرا و حجت الاسلام دکتر لک زایی
  • حضرت امام (ره) عمیق‌ترین مباحث را با مردم به اندازه درکشان بیان می‌کرد
  • مقام معظم رهبری فراتر از نقش مدیریت، معلم جامعه است
  • امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدل‌سازی کرد
  • بی‌تقوایی نعمت عزت را در جامعه به نقمت ذلت تبدیل می‌کند
  • ایران به عنوان یک مدل، مدنیت و مکتب برای دشمنان غیرقابل تحمل است
  • اخلاق و سیاست سیرت و صورت یکدیگر محسوب می‌شوند
  • دشمن در جنگ نرم از حربه جاذبه و دافعه استفاده می‌کند
  • حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است
  • تحزب را نمی‌توان به قرآن کریم تحمیل کرد
  • مصداق امروزی «یُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ» را می‌توان رقابت حزبی دانست
  • ضرورت شناسایی فرهنگ سیاسی ایرانیان
  • سفیران نور و فرهنگ جبهه
  • حلقه علمی کرسی علوم سیاسی
  • برگزاری همایش"ایران، سیاست، آینده شناسی"
  • بررسی کارآمدی حکومت از دیدگاه امام خمینی(ره)
  • اندیشه سیاسی ملاصدرا
  • لیست مقالات پذیرفته شده نهایی جهت چاپ در کتاب مجموعه مقالات همایش جنگ نرم
  • میزگرد مفهوم شناسی دکترین مهدویت
  • مجموعه مقالات پنجمین همایش بین المللی دکترین مهدویت منتشر شد
  • برگزاری دو پیش‌کرسی از حلقه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل
  • معرفی برگزیدگان همایش دکترین مهدویت
  • در نشست انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه انقلاب اسلامی برآیند حکمت متعالیه است
  • علم سیاست در ایران
  • اهداف بلندی که داریم رسالت سنگینی را بر دوش ما می گذارد
  • مفهوم‌شناسی حکمت متعالی سیاسی منتشر شد
  • نهضت امام خمینی(ره)، تبیین بعد عملی حکمت متعالیه است
  • چیستی، چشم‌انداز و چالش‌های گفتمان بیداری اسلامی در گفت‌وگو با دکتر علیرضا صدرا
  • امنیت متعالیه در مصاحبه دکتر علیرضا صدرا با خبرگزاری قرآنی
  • دنیای امروز دچار خوف و حزن است
  • توازن آرامش و توسعه
  • قدس روزی که مستکبران باید سر جای خود بنشینند
  • دکتر صدرا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مطرح کرد: برترین تاثیرهای اندیشه ای انقلاب اسلامی ایران در منطقه و جهان
  • گزارش نشست نقد کتاب مفهوم شناسی حکمت متعالی سیاسی
  • نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی(س) منتشر شد
  • لازمه درک سیاست قرآنی شناخت و نفی سیاست غیرقرآنی است
  • گزارش کامل اولین جلسه شورای راهبردی همایش ملی چشم ‏انداز دانش سیاسی در ایران
  • جنگ نرم مورد نظر قرآن منجر به امان، آرامش و رشد انسان‌ها می‌‌شود
  • نظام سیاسی قرآن سیستماتیک است
  • پیوند دین و سیاست از دیدگاه امام(ره) مانند رابطه روح و جسم است
  • آینده از آن فارابی است
  • حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است .
  • انتشار دومین شماره فصلنامه نامه دولت اسلامی
  • تشکیل ستاد مشترک علمی
  • حکمت متعالیه، حکمتی معطوف به سیاست است
  • سیاست در سیره نبوی

آغاز

لیست فعالیت ها

  • درباره من
  • اخبار و مصاحبه
  • کتاب ها
  • مقاله ها
  • پژوهش ها
  • دانشجویان

زندگی نامه

دکتر علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، در سال ۱۳۳۷ در شهرستان دزفول متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را تا دیپلم در رشته ریاضی در سال ۱۳۵۶در همان شهر گذراند. فعالیت اجتماعی خود را از همان اوان ابتدای دبستانی و دوره دبیرستانی با حضور در جلسات قرآن مساجد فعال دزفول که عمدتا سیاسی بودند، آغاز نمود. تحصیلات عالی خود را در رشته علوم سیاسی، گرایش اندیشه سیاسی، تخصص فلسفه سیاسی به ویژه اسلامی در دانشگاه علامه طباطبایی، تهران و تربیت مدرس تا سطح دکتری ادامه داد. ایشان در غروب 4 آبان 1401 دار فانی را وداع گفت. روحش شاد

Copyright © Alirezasadra 1380-1401