• خانه
    • درباره من
    • اخبار و مصاحبه
    • کتاب
    • مقاله
    • پژوهش
    • درس ها
    • بعد از وفات
    • تماس با من
    • اخبار مجلس
    جستجو
    خالی نباشد
      نسخه چاپی
    • صدرا تشریح کرد: انقلاب اسلامی و الگوی پیشرفت تمدن نوین اسلامی در گام دوم

      دکتر علیرضا صدرا گفت: انقلاب اسلامی در شرایطی پیروز شد که در آن زمان فوکویاما نظریه پایان دین را مطرح کرده بود، در حالی که امروزه نظریه پایان لیبرالیسم مطرح است و می‌گویند مدرنیسم به پایان رسیده است.

      • ۹:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۱۲
      صدرا تشریح کرد: انقلاب اسلامی و الگوی پیشرفت تمدن نوین اسلامی در گام دوم
    • به گزارش روابط عمومی مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، دکتر علیرضا صدرا، عضو هئیت علمی دانشگاه تهران، در همایش نهمین دروه فرهنگی- آموزشی طریق جاوید در خصوص انقلاب اسلامی و الگوی پیشرفت تمدن نوین اسلامی در گام دوم عنوان کرد: انقلاب اسلامی در زمانی به پیروزی رسید که جهان به حالت دو قطبی در آمده بود اندکی پس از آن بلوک شرق فروپاشید و فروپاشی بلوک غرب را در حال مشاهده هستیم. تنها یک فقره از هزینه‌های بلوک غرب به میزان تولید ناخالص ملی(16 تریلیون دلار) است و در واقع به ورشکستگی رسیده و می‌توان گفت تنها چیزی که آنها را فعال نگه داشته، ذخایری است که سال‌ها پیش از کشورهای دیگر به غارت گرفته‌اند.

      عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز اظهار کرد:  سه بحران جدی است که غرب و سرمایه‌داری با آن دست و پنجه نرم می‌کند، نخست شکاف شدید و عمیق بین هزینه‌ها و درآمدها، قبل از انقلاب اسلامی، هزینه‌ها با اندک تغییری نسبت به درآمدها افزایش پیدا می‌کرد اما پس از انقلاب اسلامی ایران مردم با افزایش وحشتناک هزینه‌هایی مواجه شدند که به نسبت درآمدها اصلاً قابل جبران نبود. زمانی‌که جنگ شروع شد، بنی‌صدر نزد امام رفت و به نوعی خواست امام را متوجه کند، لذا گفت که آنها مجهز به توپ و تانک هستند ولی ما خیر! امام فرمودند: ایمان در برابر توپ و تانک (به نوعی خواستند بگویند که علاوه بر تجهیز به توپ و تانک باید از عنصر ایمان کمک بگیریم). پس از عملیات فتح‌المبین، به جهت غنائمی که از صدام به دست ما افتاد، نیروی زمینی سپاه شکل گرفت و به همین شکل در آزادسازی خرمشهر، ایمان در برابر توپ و تانک، سبب گردآوری بخش وسیع از تجهیزات شد و به نوعی خون بر شمشیر پیروز گشت؛ در همین راستا بود که کشورهای درگیر جنگ با جمهوری اسلامی ایران به شدت هزینه‌هایشان افزایش پیدا کرد.

       وی ادامه داد: شکاف دیگری که بحرانی جدی برای غرب است، شکاف قدرت و اقتدار است . این کشورها دارای قدرت هستند اما اقتدارشان به شدت کاهش پیدا کرده چون اقتدار به نوعی اثربخشی قدرت می‌باشد. پیش از این اقتدارشان بیش از قدرتشان بود اما اکنون به شدت اقتدارشان نسبت به قدرتشان کاهش پیدا کرده به تعبیر مقام معظم رهبری(مد ظله)، هندسه قدرت عوض شده چراکه ایمان وارد معادلات قدرت گردیده است. ما بُعدی از قدرت داریم که آنها از آن محرومند و اقتداری ایجاد می‌کند که باز از این جهت نیز آنها فاقد آن هستند. در گذشته شاید تعداد شهدای فلسطینی را به درستی اعلام نمی‌کردند اما امروز با افتخار از تعداد شهدای‌شان نام می‌برند. شاید به همین دلیل باشد که وقتی طلسم قدرت بشکند و کسی از هیمنه آمریکا و متحدانش ترس به دل ندهد، خواهی نخواهی قدرت و اقتدارشان در هم خواهد شکست؛ به معنای واقعی باید بگوییم که او میجنگد برای زندگی کردن(راحت زندگی کردن) و این می‌جنگد برای زنده ماندن(زندگی با عزت).

      علیرضا صدرا گفت: بحران سومی که غرب با آن مواجه است بحران فرهنگی و خلأ معنویت است. آنها این‌گونه تصور می‌کردند که با تزریق رفاه این خلأ برطرف می‌شود، اما این‌گونه نبود و این رفاه مادی شرایط را بدتر کرده، زیرا دین‌گرایی و معنویت‌گرایی جریانی جهانی است که در حال گسترش است همان طور که مولوی می فرماید:            

      لذت از جوعست نه از نقل نو                        با مجاعت از شکر به نان جو

      وی ادامه داد: انقلاب اسلامی موفق شد در دورانی که نظام اسلامی معنایی نداشت، دست به تأسیس این نظام بزند، چرا که انقلاب اسلامی سه عنصر مهم مکتب، امامت و امت را دارد. در شرایط فعلی خلأ رهبری صالح در جهان اسلام کاملا حس می‌شود چون خاورمیانه پایگاه است و از نظر سرمایه انسانی باید بگویم در اروپا 52 میلیون مسلمان وجود دارد که تا سال 2050 تعدادشان به اکثریت در برابر دین‌های دیگر خواهد رسید به همین دلیل باید جهت ایجاد تمدن نوین اسلامی تلاش خود را انجام دهیم؛ اینکه می‌بینید در جهان بحث ترس از اسلام به‌طور جدی مطرح شده، به دلیل ترس از آینده و جهان شمولی اسلام می‌باشد، حال آنکه اسلام دارد کار خود را به بهترین وجه انجام می‌دهد. فقدان یک رهبر صالح به شدت حس می‌شود اما بنا به گفته امام خمینی(ره) کبیر اتحاد جماهیر اسلامی هر یک به‌طور مستقل و خوشه انگوری به حیات خود ادامه می‌دهند. مهم همین است که جمهوری است و نه سلطنتی و اتحاد این کشورها منجر به تبادل، تعامل و منجر به پیمان دسته جمعی شده و چنین ساختار قدرتی، اقتدار بیشتری را به ارمغان خواهد آورد.

      وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی چند گام مهم و اساسی برداشت، اظهار کرد: انقلاب اسلامی نخست به نهادسازی و تأسیس نظام پرداخت و در آخر هم نهادسازی علمی را رقم زد. سپس وارد فاز دفاع مقدس شد و در این مرحله نظام تثبیت شد، زیرا تمام ابرقدرت‌های جهان در یک سو و ایران در سوی دیگر قرار داشت ایران به عنوان قدرت وابسته، رعیت استعمار و ژاندارم منطقه وارد جنگ شد و نهایتاً به عنوان قدرت منطقه‌ای از جنگ خارج شد. و در فاز بعد ایران وارد توسعه زیربنایی کشور و ساخت کشور آغاز شد.

      علیرضا صدرا تشریح کرد: در ابتدای انقلاب جمعیت ایران30 میلیون بود که نیمی روستایی بوده و 96 درصد این قشر، فاقد برق و امکانات این‌چنینی بودند اما الان به مرحله‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم صادرکننده برق باشیم. در زمینه بهداشت نیز سن امید به زندگی در سال 1356، 54 سال و امروز با گذشت چهل و چند سال از انقلاب، 76 سال است؛ به این معنی که اگر ما با جمعیت 85 میلیون نفر، سن امید به زندگی همان 54 باقی مانده بود، جمعیت می‌بایستی حدود 60 و اندی می‌شد. به لطف خدا نیروی انسانی کارآمد، توانمند و مستعد ایرانی نه تنها در کشور بلکه در بسیاری از کشورها از جمله کانادا، ناسای آمریکا و... به گونه‌ای برجسته می‌درخشد و این درخشش را مدیون اسلام و تعلیمات آن بوده و هرگونه احساس نیاز به قیم را کنار زده و خود، سرنوشت کشورش را رقم زده است.

      وی در ادامه بیان کرد: با تربیت نیروی انسانی در همه زمینه‌ها کشور وارد فاز نقدینگی شد و با افزایش این نقدینگی کشور به سمت تولید سوق پیدا کرد. بحثی که در حال حاضر با آن دست به گریبان هستیم، بحث جابه‌جایی قدرت است که اندکی ضعیف به نظر می‌رسد. چراکه اولین‌بار است که تجربه مردم‌سالاری داریم که با اراده مردم حکومت عوض می‌شود، در عصرهای گذشته دولت‌ها معمولاً با شمشیر جابه‌جا می‌شدند.آنچه باید در اولویت قرار بگیرد، تولید برنامه و کادرسازی است. به عنوان مثال آیا لزوماً بهترین اقتصاددان، وزیر اقتصاد خوبی خواهد بود؟! در حال حاضر هیچگونه مانعی برای جهش و رونق تولید نداریم بلکه با رکود تورمی مواجه هستیم و این ناشی از تولید و مازاد آن است که به جهت تحریم اجازه صادرات نداریم، رکود و تورمی خطرناک است که توأم با کمبود باشد.

      عضو هئیت علمی دانشگاه تهران عنوان کرد: از چهل سالی که از انقلاب می‌گذرد، 20 سال را به فعالیت‌های آبی- خاکی پرداختیم(سدسازی، پل‌سازی، راه‌سازی، بندرسازی) و 20 سال دیگر را وارد برنامه‌های نفت و گاز شدیم به‌طوری‌که باید با کمال افتخار بگوییم که 100 تن محصول پتروشیمی جهت صادرات داریم، پیش از این 5 میلیون دلار واردات در این زمینه داشتیم، اما اکنون درخصوص صادرات این محصولات تحریم هستیم؛ یعنی به معنای واقعی تحریم‌ها برای ما برکت بوده تا به این شکل بتوانیم بنا به گفته رهبری معظم روی پای خود بایستیم؛ همین‌طور در زمینه فولاد، آهن و سیمان مصرف کننده بودیم اما هم‌اکنون صادر کننده هستیم؛ در شرایط و بحران کرونا، ایران در بین دیگر کشورها در تولید و صادرات فولاد رتبه اول را داشته و در مقایسه با گذشته حدوداً 34 درصد رشد در این زمینه داشته است. رشد نقدینگی برای ما بحران و بن بست نیست، بلکه نحوه و شیوه استفاده و هدایت این نقدینگی است که پاسخگو و حلال مشکلات ماست که باید در جای خود به کار گرفته شود.

      وی با اشاره به اینکه وحشت دشمن از جهان اسلام نیروی انسانی آن است ادامه داد: کشوری مثل چین، روی سرمایه انسانی کشورش کار کرده ولی دو مشکل دارد: یکی اینکه روی توسعه سیاسی کار نکرده و جابه‌جایی قدرت در آنجا مطرح نیست و دوم اینکه توسعه فرهنگ را کلاً به کناری نهاده است. در صورتی‌که همانند یک انسان که روح و فکر و جسمش باید با هم رشد کند، نمی‌توان در یک زمینه کار کرد و دیگری را معطل نگه داشت.

      وی ادامه داد:  علوم پایه تمدن می‌سازد و علوم بالینی فعال در زمینه توسعه فیزیکی(ساخت آسمان خراش، شهر و ...) است، به گفته کیسینجر ایران در حال ساخت تمدن، منظور همان احیای تمدن اسلامی است و آقای حسنعلی هیکل هم به همین شکل گفتند که ایران منجی می‌شود اما اشغالگر خیر! نکته دیگری که حسن‌علی هیکل ابراز داشتند این بود که: من نمی‌دانم ولایت فقیه چیست اما هرچه هست منجر به پیروزی ایران خواهد شد. ولایت فقیه، نوعی ایده دادن، رهبری و اندیشیدن است و نه اشغال؛ مطمئناً اسرائیل به شدت از حزب‌الله و نیروهایش خشمگین است چون می‌بیند که چطور برای آرمان‌ها و اهداف‌شان جان فشانی می‌کنند. به‌طورکلی در دنیا هیچ کشوری همچون فلسطین وجود ندارد که اینچنین مقاوم و مستحکم در برابر دشمن بایستد چون بار قبل پس از 200 سال ایستادگی به نتیجه رسیدند و اکنون با گذشت 70-60 سال، زودتر از سری قبل به نتیجه خواهند رسید؛ هم‌اکنون با مدلی که عرض کردم، فلسفه اسرائیل منتفی است و نه تنها برای‌شان سودی ندارد، بلکه هزینه‌ساز است.

      علیرضا صدرا گفت: باید درباره ایران بگویم: حقیقتاً وضعیت کشور را با توجه به رکود تورمی می‌توان به عارضه سرماخوردگی تشبیه کرد که قابل درمان است و نه سرطان. کار جهاددانشگاهی این است که سرمایه دانشگاهی را تبدیل به نیروی عملیاتی کنند.گام دوم؛ افزایش کارآمدی در ساختارها(در قانونگذاری، نظام اداری و سیاستگذاری روزمره) که البته چون جابه‌جایی قدرت صورت گرفته و به شکل جمهوری درآمده باید تشکل‌های سیاسی به کادرسازی بپردازند. در حال حاضر اتاق فکرهایی در نظر گرفته شده تا تولید برنامه و در پی آن کادرسازی انجام شود.

      وی با اشاره به اینکه کارآمدی در ایران به دو بخش بهره‌وری و اثربخشی تقسیم می شود بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی در بهره‌وری کاملاً موفق بوده اما در بخش دوم(اثربخشی) خیر؛ در بحث قانونگذاری مثلاً مجلس فرانسه در 1789 تأسیس شده و طی حدود 300 سال تعداد 2300 قانون و ایران در این 40 سال 12600 قانون تولید کردیم که غالباً مرّ قانونی ندارند و دارای تعارض هستند که باید به نوعی حل و فصل شوند که قطعاً این همه قانون مخلّ خواهد بود. مجلس باید کارآمد باشد و نه فقط محلی برای تولید قانون! اول مشکل قانونگذاری(یک قانون خوب از باران بهاره برای اداره کشور ارزش بیشتری دارد) دوم در نظام اداری، هرکجا نهادسازی کرده‌ایم، هزینه کم و اثر زیاد دیده‌ایم، اما سازمان‌ها خیر، برعکس نهادها هزینه زیاد و بازدهی پائین دارند، چون سیستم روی مالیات و ابزار فکر می‌کند در صورتی‌که امام سرمایه‌گذاری روی معنویت را مهم می‌دانستند. نهادها روی نیروی انسانی سرمایه‌گذاری می‌کنند و نگاه نهادهای ما به نیروی انسانی است اما نگاه سازمان‌های ما به بودجه هست.

      وی ادامه داد: ما باید مسیر الگوسازی ایرانی - اسلامی پیشرفت داشته باشیم که در این زمینه هر کشوری مثلاً عراق، فلسطین و ... برای خودشان و با مختصات خاص خود باید اقدام کنند؛ اما مشترکاتی هم در این بین وجود دارد که البته در اصل یکی است ولی از لحاظ تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها مربوط به هر کشوری بنا به اقتضائات متفاوت است. بنابراین چالش، کارآمدسازی ملی(نه فقط ایران منظور دولتی، عمومی،خصوصی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی) است. چشم‌انداز، تمدن نوین اسلامی است که دیگر جهان اسلامی پیشین نیست و فراتر از آن است؛ لذا باید همگی کمک، همکاری، همفکری کنیم تا بیداری بیشتری صورت پذیرفته و به تمدن خوشه‌ای(شبکه‌ای) تبدیل شود و همان مصداق کلام خمینی کبیر است که همگان را به ایجاد اتحاد جماهیر اسلامی فرا می‌خواند که بایستی به شیوه مردم‌سالاری به آن دست یازند؛ در همین راستاست که جمهوری با ملوکیت ناهمخوان و ناسازگار است؛ چون تعامل و صلح دو کشور که یکی مصداق گرگ و دیگری بسان آهوست به واقع غیر ممکن می‌نماید. چون حتی بعد از سازش هم دشمنی‌ها بسان گذشته و به دلیل خوی وحشیگری و درندگی دوباره برمی‌گردد؛ همان‌گونه که در قرآن کریم داریم: «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَیَطْغَى، أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى».

      وی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه در حال حاضر باعث به وجود آمدن مشکلات جدی در کشور شده است، بحران نقدینگی است که عارضی بوده و لاینحل و ذاتی نیست. و باید به مدیریت نقدینگی بپردازیم و کارایی خود را در این حوزه بالا ببریم. البته در این عرصه سرمایه انسانی لازم موجود است ولی بیش از آن به سرمایه فکری نیازمندیم که بحران کرونا سبب شد به این حقیقت برسیم و شاهد کارهای عظیمی انجام شده در بخش‌های دانش‌بنیان باوجود تحریم‌ها باشیم. به امید حق در صورت جلو بردن سرمایه فکری و بهادادن به این مهم و در کنار آن توجه به سرمایه انسانی باتوجه به بسترهای صورت گرفته پیشین می‌توان بر مشکلات فائق آمد.

      وی یادآور شد: آنچه امروز بیش از پیش مورد نیاز به نظر می‌رسد تکنولوژی‌های فکری انسانی است که جلودار آن، نهاد جهاددانشگاهی است که باید فلسفه وجود خود را بار دیگر مرور کند چون قرار بر این است که پشت ما به دانشگاه و روی ما به صنعت و نیازهای کشور باشد و ظرفیت دانشگاه را تبدیل به راهبردهای عملیاتی نمائیم تا زمینه کارآمدسازی ملی و الگوسازی اسلامی- ایرانی پیشرفت و زمینه تمدن‌سازی نوین اسلامی را فراهم کنیم.

      منبع


    نظر به مطلب
    نام: *
    ایمیل: * ایمیل را بدرستی وارد کنید
    متن: *500 حرف دیگر میتوانید تایپ کنید
    کد امنیتی: 96005
      *
    اخبار و مصاحبه ها
  • روح بلند استاد معزز، اسوه ادب، تقوا و تواضع جناب آقای دکتر علیرضا صدرا به ملکوت اعلی پیوست
  • فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا (شماره 42 و 43)
  • برگزیدگان چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی معرفی شدند
  • گزارش نهایی نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی
  • تفاوت‌های فلسفی - سیاسی علامه طباطبایی و امام خمینی/ آیا دو فیلسوف نقطه مقابل یکدیگرند؟
  • الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت
  • الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تحوّل‌آفرینی
  • کتاب «مبادی علم سیاست متعالی» منتشر شد
  • وزیر فرهنگ و ارشاد درگذشت «علیرضا صدرا» را تسلیت گفت
  • معاون اول رئیس جمهور درگذشت دکتر علیرضا صدرا را تسلیت گفت
  • دلنوشته موسسه کار و تامین اجتماعی برای دکتر صدرا
  • دل نوشته دکتر بهرامی (معاونت هماهنگی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت)
  • دکتر صدرا علاوه بر آشنایی با علوم و معارف اسلامی، به مباحث علم جدید هم تسلط خوبی داشت
  • گزارشی از نشست علمی «سجایای اخلاقی و جایگاه علمی دکتر صدرا»
  • گزارش بزرگداشت استاد فقید دکتر علیرضا صدرا + عکس
  • دکترقالیباف درگذشت نماینده دزفول در دوره چهارم مجلس را تسلیت گفت
  • یادداشت دکتر فوزی در تجلیل از استاد مرحوم علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت دکتر محمدرضا سنگری برای دکتر علیرضا صدرا
  • تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی
  • پیام تسلیت دکتر غلامرضا فروزش در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت امام جمعه دزفول شهرستان در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت سید احمد آوایی ، نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی
  • نگاهی به تلاش‌های علمی مرحوم دکتر علیرضا صدرا، خوانش روزآمد فلسفه سیاسی اسلامی
  • از تاسیس تا تدریس مفاهیم فلسفه سیاسی
  • پیام تسلیت شهردار دزفول در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت فرماندار ویژه شهرستان در پی درگذشت نماینده اسبق دزفول
  • اسدالله سرافراز؛ دزفول شخصیت بزرگی را از دست داد
  • پیام رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت حجه‌الاسلام والمسلمین خسروپناه بمناسبت درگذشت دکترعلیرضاصدرا
  • پیام تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت دانشگاه تهران در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • رادیو پژوهش - شنیداری از دکتر علیرضا صدرا
  • رادیو پژوهش
  • تحقق شعار سال به معنای رفع بیکاری است
  • معرفی کتاب نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی
  • «داد و دهش» و «عدالت»؛ شاکله و شاخصه اصلی مکتب حاج قاسم
  • در نشست «مشارکت مردمی در جنگ و هویت ملی» عنوان شد؛ نگاه امام خمینی(ره) از ابتدا راهبردی بود
  • سه اقدام برای تحقق تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب
  • فراخوان یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت/آخرین مهلت ارسال مقاله
  • رئیس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: اسلام حاکم بر ایران، مکتبی مبتنی بر ایرانیت است
  • فصلنامه علوم انسانی اسلامی "صدرا" به شماره سی و هفتم رسید
  • کارآمدسازی دولت مهم‌ترین گام تحولی دولت سیزدهم است
  • دولت سیزدهم باید چه دغدغه‌هایی داشته باشد؟
  • نقش دولت جدید در توسعه ملی ایران به قلم دکتر علیرضا صدرا
  • ظرفیت حکمت متعالیه در دولت‌سازی اسلامی
  • کتاب «قدرت متعالی» این ظرفیت را دارد تا کاربردی شود
  • معرفی نفرات برتر و نفرات شایسته تقدیر مشارکت کننده در جمع سپاری تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم در همایش اختتامیه ۲۷ بهمن
  • علوم انسانی اسلامی قوه عاقله گام دوم در تمدن‌سازی
  • "حکمت متعالی سلامت" نجات بخش جهان از فروپاشی سلامت است
  • سلیمانی چگونه مکتب شد / جریان های سیاسی برنامه‌محوری و اخلاق‌مداری را از حاج قاسم بیاموزند
  • سازماندهی نیروی انسانی نقش مهمی در ارتقای کارآمدی دارد
  • موفقیت در نظام سلامت و طب با نگاه توحیدی و حکمت متعالیه
  • کتاب قدرت متعالی الگوی قدرت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس رونمایی شد
  • آزادی عادلانه؛ گرانیگاه اندیشه سیاسی مرحوم فیرحی / نواندیشی بر محور اصالت‌ها
  • صدرا تشریح کرد: انقلاب اسلامی و الگوی پیشرفت تمدن نوین اسلامی در گام دوم
  • سی و چهارمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد
  • کشور دچار بحران شکاف دولت ـ ملت نیست / راه حل مشکلات اقتصادی؛ هدایت نقدینگی به تولید
  • رابطه مردم و حاکمیت| مردم زمانی رأی می‌دهند که احساس خطر ‌کنند
  • هم اندیشی درباب قانون و الزامات تحوّل در ایران برگزار شد
  • نشست عدالت مدنی و الزامات تحول در جمهوری اسلامی برگزار شد
  • صدرا: الگوسازی اسلامی ایرانی پیشرفت، برترین راهبرد فرابردی گام دوم انقلاب است
  • نشست شأن راهبردی دولت در اندیشه امام خمینی (ره) برگزار شد
  • عدالت در تفکر امام(ره) امکان شایسته‌سالاری است / جدال‌های سیاسی؛ ام‌المفاسد کشور
  • اخلاق و فرهنگ در کشور متولی مشخص ندارد/ کلید طلایی اخلاق
  • در زمینه اخلاق سکولار عمل کرده ایم؛ اخلاق در جامعه فاقد متولی است
  • نشست علمی “اخلاق سیاسی” برگزار شد.
  • استاد دانشگاه تهران: اخلاق در جامعه به حال خود رها شده است/ گرفتار بی اخلاقی های جناحی شده ایم
  • مهمترین دستاورد انقلاب ایجاد باور «خواستن و توانستن» است
  • دیانت منقطع از حکمت، به اسلام طالبانی و آل سعودی ختم می شود
  • زمینه‌سازی مهدوی گام دوم انقلاب/ انتظار انقلابی به مردم روحیه می‌دهد
  • هرگونه تصمیم‌گیری درباره لوایح FATF باید مشروط باشد
  • بسیج با عبور از مرزهای ملت‌‌ها، تمدن را پایه‌ریزی می‌کند
  • کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی «الزامات راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی» با ارائه علیرضا صدرا
  • نشست استادان منتخب علوم انسانی اسلامی برگزار شد
  • علیرضا صدرا: الگوی راهبردی دولت نقش بنیادینی در پیشرفت مدنی دارد
  • پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی به علوم سیاسی اختصاص یافت
  • «تفکر کارآمد جهادی»؛ راه تحقق «گام دوم انقلاب»/وارد عصر جهاد اکبر انقلاب شده ایم
  • بیانیه «گام دوم انقلاب»؛ راهبرد راهبری جامعه از جهاد اصغر تا تمدن‌سازی اسلامی
  • تاثیرگذاری غرب بر انقلاب اسلامی با استحاله فرهنگی امکان‌پذیر است
  • مصاحبه با دکتر علیرضا صدرا پیرامون اصطلاح‌نامه فلسفه سیاسی اسلامی
  • الگوی نهایی پیشرفت باید نخبه‌پسند و عامه‌فهم باشد/ فقدان الگو؛ عامل حرکت پاندولی دولت‌ها/ مشروح مذاکرات تنظیم سند منتشر می‌شود
  • صاحبنظران در مورد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چه می‌گویند
  • در نشست بررسی هم‌اندیشی و بازخوانی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح شد قانون اساسی، اساس الگوی پیشرفت است/جای متخصصان IT در طراحی الگو خالی است
  • علیرضا صدرا در گفت‌وگو با رسالت: توسعه، بدون الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت شکل نمی‌گیرد
  • علم را کیلویی می‌خواهیم نه برای رفع نیاز/ به واردات علم عادت کرده‌ایم
  • یک استاد دانشگاه: باید با حفظ اصالت‌ها، قالب‌های روزآمد را برای ترویج فرهنگ عاشورا ارائه بدهیم
  • علیرضا صدرا: فرهنگ هیئتی و مدیریت شبکه‌ای؛ راه‌حل مشکلات مدیریتی است
  • عضو هیئت علمی دانشگاه تهران: حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند برنامه‌ریزی است
  • علیرضا صدرا مطرح کرد: حکومت «بر»؛ الگوی حکمرانی امام علی (ع)/ امروز دولت برخلاف دولت علوی «غیرخواه» نیست
  • رهبری که بنیان حکومت را بر حکمت گذاشت/ امام خمینی و حکمت متعالیه
  • فهرست نام استادان، از مدرسه سیاسی تا دانشکده حقوق و علوم سیاسی
  • کشورهای منطقه خودشان باید الگوی حکومتی خویش را انتخاب کنند
  • حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی
  • آزادی از مکاتب غربی و شرقی
  • بهترین و بیشترین مطالب درباره اعتدال از سوی خواجه نصیر مطرح شده است
  • فرصت ایجاد وحدت بین دشمنان علیه نظام اسلامی را بگیریم
  • امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدل‌سازی کرد
  • « انقــلاب اسـلامی و ضـرورت ارتـقای تولیـد علـم»
  • امام خمینی(ره) بزرگ‌ترین نواندیش و نوگرای اسلامی در عصر معاصر است
  • دفاع مقدس تمام نشده است فعالیت‌های دانشگاه‌ها برای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس نهادینه شود
  • سران آمریکا برای احاطه بر خاورمیانه درصدد حذف ادبیات شهادت هستند
  • گزارش همایش نواندیشی دینی
  • ویژگی‌های نوآورانه نظام جمهوری اسلامی
  • نشست‏ "سیاست از منظر قرآن" با حضور دکتر صدرا و حجت الاسلام دکتر لک زایی
  • حضرت امام (ره) عمیق‌ترین مباحث را با مردم به اندازه درکشان بیان می‌کرد
  • مقام معظم رهبری فراتر از نقش مدیریت، معلم جامعه است
  • امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدل‌سازی کرد
  • بی‌تقوایی نعمت عزت را در جامعه به نقمت ذلت تبدیل می‌کند
  • ایران به عنوان یک مدل، مدنیت و مکتب برای دشمنان غیرقابل تحمل است
  • اخلاق و سیاست سیرت و صورت یکدیگر محسوب می‌شوند
  • دشمن در جنگ نرم از حربه جاذبه و دافعه استفاده می‌کند
  • حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است
  • تحزب را نمی‌توان به قرآن کریم تحمیل کرد
  • مصداق امروزی «یُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ» را می‌توان رقابت حزبی دانست
  • ضرورت شناسایی فرهنگ سیاسی ایرانیان
  • سفیران نور و فرهنگ جبهه
  • حلقه علمی کرسی علوم سیاسی
  • برگزاری همایش"ایران، سیاست، آینده شناسی"
  • بررسی کارآمدی حکومت از دیدگاه امام خمینی(ره)
  • اندیشه سیاسی ملاصدرا
  • لیست مقالات پذیرفته شده نهایی جهت چاپ در کتاب مجموعه مقالات همایش جنگ نرم
  • میزگرد مفهوم شناسی دکترین مهدویت
  • مجموعه مقالات پنجمین همایش بین المللی دکترین مهدویت منتشر شد
  • برگزاری دو پیش‌کرسی از حلقه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل
  • معرفی برگزیدگان همایش دکترین مهدویت
  • در نشست انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه انقلاب اسلامی برآیند حکمت متعالیه است
  • علم سیاست در ایران
  • اهداف بلندی که داریم رسالت سنگینی را بر دوش ما می گذارد
  • مفهوم‌شناسی حکمت متعالی سیاسی منتشر شد
  • نهضت امام خمینی(ره)، تبیین بعد عملی حکمت متعالیه است
  • چیستی، چشم‌انداز و چالش‌های گفتمان بیداری اسلامی در گفت‌وگو با دکتر علیرضا صدرا
  • امنیت متعالیه در مصاحبه دکتر علیرضا صدرا با خبرگزاری قرآنی
  • دنیای امروز دچار خوف و حزن است
  • توازن آرامش و توسعه
  • قدس روزی که مستکبران باید سر جای خود بنشینند
  • دکتر صدرا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مطرح کرد: برترین تاثیرهای اندیشه ای انقلاب اسلامی ایران در منطقه و جهان
  • گزارش نشست نقد کتاب مفهوم شناسی حکمت متعالی سیاسی
  • نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی(س) منتشر شد
  • لازمه درک سیاست قرآنی شناخت و نفی سیاست غیرقرآنی است
  • گزارش کامل اولین جلسه شورای راهبردی همایش ملی چشم ‏انداز دانش سیاسی در ایران
  • جنگ نرم مورد نظر قرآن منجر به امان، آرامش و رشد انسان‌ها می‌‌شود
  • نظام سیاسی قرآن سیستماتیک است
  • پیوند دین و سیاست از دیدگاه امام(ره) مانند رابطه روح و جسم است
  • آینده از آن فارابی است
  • حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است .
  • انتشار دومین شماره فصلنامه نامه دولت اسلامی
  • تشکیل ستاد مشترک علمی
  • حکمت متعالیه، حکمتی معطوف به سیاست است
  • سیاست در سیره نبوی

آغاز

لیست فعالیت ها

  • درباره من
  • اخبار و مصاحبه
  • کتاب ها
  • مقاله ها
  • پژوهش ها
  • دانشجویان

زندگی نامه

دکتر علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، در سال ۱۳۳۷ در شهرستان دزفول متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را تا دیپلم در رشته ریاضی در سال ۱۳۵۶در همان شهر گذراند. فعالیت اجتماعی خود را از همان اوان ابتدای دبستانی و دوره دبیرستانی با حضور در جلسات قرآن مساجد فعال دزفول که عمدتا سیاسی بودند، آغاز نمود. تحصیلات عالی خود را در رشته علوم سیاسی، گرایش اندیشه سیاسی، تخصص فلسفه سیاسی به ویژه اسلامی در دانشگاه علامه طباطبایی، تهران و تربیت مدرس تا سطح دکتری ادامه داد. ایشان در غروب 4 آبان 1401 دار فانی را وداع گفت. روحش شاد

Copyright © Alirezasadra 1380-1401