• خانه
    • درباره من
    • اخبار و مصاحبه
    • کتاب
    • مقاله
    • پژوهش
    • درس ها
    • بعد از وفات
    • تماس با من
    • اخبار مجلس
    جستجو
    خالی نباشد
      نسخه چاپی
    • سران آمریکا برای احاطه بر خاورمیانه درصدد حذف ادبیات شهادت هستند

      گروه سیاسی: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به تأثیر مکتب عاشورا بین جوامع اسلامی در عصر حاضر گفت: سران آمریکا درصدد هستند برای احاطه بر خاورمیانه بزرگ، لفظ و ادبیات شهادت را حذف کنند، چرا که این فرهنگ تنها منحصر به سرزمین‌هایشیعی نیست.

      • ۸:۴۵ ۱۳۹۲/۶/۲۲
      سران آمریکا برای احاطه بر خاورمیانه درصدد حذف ادبیات شهادت هستند
    • علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، مقابله حق و باطل را جریانی تاریخی و تکوینی خواند و گفت: در سیر تاریخ بشر همواره دو پرچم حق و باطل در اهتزاز بوده و گاه پرچم سیاه چیره بوده و گاه پرچم سفید مسلط شده است، بنابراین مقابله حق و باطل پیشینه تاریخی دارد.

      وی با اشاره به زندگی انبیا و ائمه(ع) اضافه کرد: در زندگی انبیا و امامان(ع) این تقابل دیده می‌شود که با این جریان مواجه بودند و این جریان تا زمان حضرت حجت(عج) نیز ادامه خواهد داشت؛ لذا این داستان تاریخی و تکوینی است.

      صدرا افزود: در هر مرحله‌ای که پرچم باطل در حال غلبه و چیرگی در جامعه بود، علمدارانی از حق قیام می‌کردند و با اراده الهی در مقابل باطل می‌ایستادند و اقدام می‌کردند و با این اقدام، یا باطل را نابود می‌کردند و یا جلوی نابودی حق را می‌گرفتند.

      در سیر تاریخی و تکوینی جریانات مقابله با باطل، نهضت عاشورایی جایگاه ویژه‌ای دارد

      این مدرس علوم سیاسی نهضت عاشورا را دارای جایگاهی ویژه در میان قیام‌های تاریخی و معاصر دانست و گفت: در سیر تاریخی و تکوینی جریانات مقابله با باطل، نهضت عاشورایی جایگاه ویژه‌ای دارد؛ مقابله‌های بسیاری قبل و بعد از عاشورا اتفاق افتاده اما نهضت عاشورا مسئله بسیار خاصی است بخاطر اینکه تمامیت کفر در حال نابود کردن تمامیت اسلام بود و البته اینگونه نبود که به‌عنوان کفر به نابودی اسلام دست بزند، بلکه با ابزار و مظاهر اسلامی دست به این کار می‌زد.

      وی ادامه داد: از قرآنی که در گذشته بر سر نیزه‌ها رفته بود شمشیری ساختند که اصل اسلام را نابود کنند، «هم مغلوب و هم مقلوب کنند»؛ به این معنا که آن را نابود سازند و یا آن را قلب کنند و با دین‌نمایی و اسلام‌نمایی، در مقابل اسلام واقعی یک اسلام تقلبی را مطرح سازند.

      صدرا در مورد ارزش نهضت عاشورا خاطرنشان کرد: نهضت عاشورا نقطه عطفی در بازدارندگی باطل و وادارکردن آن به عقب‌نشینی در قبال جبهه حق شد.

      این عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران رمز ماندگاری این نهضت را هدف و درون مایه آن برشمرد و افزود: خداوند همانگونه که در قرآن بیان فرموده «لحافظون» قطعاً آن را با آن عظمتی که دارد در قلب هر انسان آزاده‌خواهی حفظ می‌کند و آتش آن در قلب‌ها تا قیامت وجود خواهد داشت؛ اگر ما توفیق آن را داشته باشیم که متوجه پیام‌ها و ارزش‌های آن باشیم و از آن بهره‌برداری کنیم و در جهت درست قرار گیریم، آثار پربار بیشتری را دریافت می‌کنیم و زمینه‌ساز هدف اصلی قیام عاشورا، یعنی انقلاب مهدوی را می‌توانیم فراهم کنیم.

      صدرا با توصیف نهضت عاشورا به‌عنوان یک نهضت حرکت‌خیز، گفت: از همان ابتدا در جامعه اسلام حرکتی تحت عنوان توابین آغاز شد و حکومت اموی یزیدی را با بحران جدی داخلی مواجه کرد و تا فروپاشی پیش‌برد و نوعاً بلا استثنا حرکت‌ها و نهضت‌هایی که از درون جامعه اسلامی برخاست، ادعای خون‌خواهی یا ادعای توابین را داشتند، البته برخی نیت پاکی نداشتند و حق نبودند، اما فضا به‌گونه‌ای بود که با این ادعاها می‌توانستند حرکت کنند؛ لذا این حرکت‌ها آغاز شد و در طول تاریخ اسلام و به ویژه در میان شیعه این همواره ادامه داشت و در حقیقت موتور حرکتی برای جریان‌ها و حرکت‌های بعدی شد.

      این محقق و پژوهشگر سیاسی افزود: ابوالحسن مسعودی در قرن چهارم می‌گوید اگر می‌خواستم کتابی در‌خصوص نهضت‌های بعد از عاشورا بنویسم تنها می‌توانستم کتاب مفصلی از فهرست این نهضت‌ها بنویسم.

      وی در مورد جریانات داخلی ایران و تأثیرپذیری آن خاطرنشان کرد: در دوره مشروطیت و بعد از آن، عنصر شهادت‌طلبی و در کنار آن عنصر امر به معروف و نهی از منکر دو عنصر بسیار جدی است و باعث شد که به پیروزی انقلاب اسلامی منتهی گردد.

      صدرا تصریح کرد: اگر عنصر شهادت‌طلبی را از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بگیریم تنها پوسته‌ای از آن باقی می‌ماند.

      رمز پایداری حرکت اسلام‌گرایانه

      این مدرس علوم سیاسی رمز پایداری حرکت اسلام‌گرایانه را دو عنصر دانست و اضافه کرد: اولین عنصر نهضت عاشورا است که مایه دافعه و سوز می‌شد و دیگری امید مهدوی است که جهت ایجاد می‌کرد؛ در حقیقت رمز پایداری و جاودانی اسلام عموماً و حق به معنای اعم و شیعه خصوصاً، همین دو عامل بوده است و امروز هم هست.

      صدرا فرهنگ شهادت، شهادت‌طلبی، ایثار و جانبازی را که از نهضت عاشورایی برخاسته شده را موتور و سوخت محرک جریان‌های آزادی‌خواهی عنوان کرد و افزود: پیام‌هایی که از نهضت حسینی گرفته ‌شده، در میان اهل تسنن هم دیده می‌شود.

      عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اضافه کرد: سران آمریکا درصدد هستند برای احاطه بر خاورمیانه بزرگ، لفظ شهادت و ادبیات شهادت را حذف کنند که این فرهنگ تنها منحصر به سرزمین‌های شیعی نیست.

      صدرا افزود: به تعبیر سران فلسطینی که مطرح می‌کردند «ما قبل از انتفاضه از مرگ می‌هراسیدیم، عقب می‌نشستیم و همیشه کشته می‌دادیم؛ اما یاد گرفتیم از مرگ نترسیم و شهادت را وارد زندگی کردیم»؛ با این نگرش روبروی تانک‌ها ایستادند، هم تعداد تلفات کم شده و هم طلسم دشمن شکسته شده است.

      وی با اشاره به تأثیرپذیری فکری و عملی گاندی رهبر انقلاب هند گفت: عبارت معروف گاندی، رهبر هندکه مطرح می‌کند نهضت و قیام را از حرکت حسین‌بن‌علی(ع) فرا می‌گیرد که خانواده‌شان و یاران نزدیک‌شان را با خود آورده‌اند و ابتدا نزدیکان خود را به میدان جنگ می‌فرستند و می‌بیند تنها راه آزادی هند رفتار حسینی است و به جای پوشیدن زره، برهنه در مقابل دشمن می‌ایستد و این مبارزه ظاهراً مثبت، اسلحه‌های استعمار انگلیس را بی‌اثر کرد و اتفاقاً تلفات کمی هم داشت.

      صدرا از قول گاندی افزود: درس آزادگی از حسین‌بن‌علی(ع) فراگرفتم که برای اهداف و اندیشه‌هایم ایستادگی کنم و آزادانه برای اهدافم جان بدهم.

      این مدرس علوم سیاسی آزادگی را بزرگترین درس امام حسین(ع) در قیام عاشورا برشمرد و ایثار را لازمه رسیدن به این هدف عنوان کرد.

      آزادگی و ایثار در روابط بین‌الملل

      صدرا در ادامه گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایکنا آزادگی و ایثار را در روابط بین‌المللی ضروری دانست و افرود: آزادگی و ایثار در کنار هم قرار دارد و در سیاست‌های خارجی آزادگی باید حفظ شود، یعنی نه ستمگری کنیم و نه ستم‌پذیر باشیم.

      وی در مورد تفاوت آزادی و آزادگی خاطرنشان کرد: برخی آزادند اما دیگران را به بند می‌کشند، لذا باید آزاده بود و نهضت عاشورا این مطلب را بیان می‌دارد که نه متظلم باشیم و نه ظالم باشیم.

      این محقق سیاسی ایثار را به عنوان هزینه آزادگی بیان کرد و افزود: آزادگی، خواه ناخواه هزینه در بر دارد و ایثار هزینه آن است؛ ایثار یعنی مقاومت و تحمل فشارهایی که از جانب مقاومت تحمیل می‌شود و در مقابل، عزت نفس و عزت‌مندی حاصل می‌شود؛ اگر آماده ایثار شویم طلسم صولت و سلطه جهانی را در هم خواهیم شکست.

      صدرا ذات ایرانیان را مقاومت و ایستادگی در مقابل بیگانگان دانست و گفت: اساساً ایرانیان قبل از اسلام و بعد از اسلام آزاده و مستقل بودند و هیچگاه ظلم و ستم بیگانگان را نپذیرفتند و تسلیم نشدند.

      وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد حفظ عزت، مصلحت و حکمت در روابط خارجی خاطرنشان کرد: این مفاهیم را می‌توان در نهضت حسینی بازخوانی کرد.

      صدرا در پاسخ به این سؤال که آیا مسئولان ما مکتب حسینی را سرلوحه برخوردهای خود قرارداده‌اند یا نه، تصریح کرد: کاملا این نگرش و این ارزش‌ها در مسئولان ما دیده می‌شود و این اصل به‌عنوان استراتژی نظام قرار گرفته است.

      عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اضافه کرد: در دوران انقلاب اسلامی به طور مشخص و رسمی، اسلام اساس قانون و منبع قانون اساسی ایران قرار گرفت و امروز هم کاملاً در تصمیمات حاکمان از نظر استراتژی استفاده می‌شود.

      مدرس علوم سیاسی در مورد تصمیمات مسئولان افزود: از نظر تاکتیک و تکنیک باید دستگاه دیپلماسی روش‌های مختلفی را اعمال کند، اینگونه نیست که ما باید سیاست خارجی فعال در معنای تهاجمی داشته باشیم؛ در شرایط و موقیعیت‌های مختلف و متفاوت می‌توان تدافعی عمل کرد و یا گاه تهاجمی بود.

      وی در مورد رفتار کشور در مورد سیاست خارجی گفت: مهم این است که فعال باشد و منفعل نباشد که امروز سیاست خارجی البته فعال است و به طور متوسط روش و منش حسینی و عاشورایی به عنوان استراتژی اصلی، که آزادگی، عزت‌مداری و استقلال‌طلبی است رعایت می‌شود.

      صدرا عزت‌طلبی و عدالت‌خواهی حسینی و علوی را فطری بشر دانست و ادامه داد: همگان این مفاهیم را می‌پسندند و کسی نمی‌تواند آن را نفی یا انکار کند و در این زمینه الگوی شاخصی جز امام علی(ع) و امام حسین(ع) نمی‌توان یافت.

      صدرا با این مقدمه به جریانات داخلی اشاره کرد و گفت: ممکن است ما در جریانات داخلی معارض، معترض و یا معرض داشته باشیم؛ معترض در داخل جریانات است و همراه با اصول است؛ معرض مخالفی است که از درون مخالف است و فعالیتی ندارد؛ در این جا معارض می‌ماند که با آن باید با آموزه‌های قرآنی، عدالت‌طلبانه و آزادمنشانه در مسیر علوی و حسینی برخورد کرد.

      وی با اشاره به داستانی از امیرالمؤمنین(ع)، گفت: امام علی(ع) برای فردی به علت دزدی حد جاری کرد و پنجه دستش را قطع کرد؛ امام(ع) حکم را قاطعانه اجرا می‌کند اما در ادامه او را همراهی می‌کند و گرد و غبار را از روی او می‌زداید، او را به منزل می‌برد و از او نگهداری می‌کند، از او پرستاری می‌کند تا بهبودی بیابد؛ با قاطعیت حکم را اجرا می‌کند، اما در ادامه با ملاطفت برخورد می‌کند.

      صدرا ادامه داد: این شخص باید دشمن امام علی(ع) باشد ولی بعدها همین شخص جزو یاران امام(ع) شد و در یکی از جنگ‌ها در کنار امام علی(ع) به شهادت رسید.

      قاطعیت غیر از خشونت است

      این محقق حوزه علوم سیاسی با اشاره به فاصله‌داشتن قاطعیت و خشونت خاطرنشان کرد: امام(ع) حکم را قاطعانه اجرا می‌کند و در آن تعلل نمی‌کند، اما قاطعیت غیر از خشونت است، امام(ع) شمشیر زدنشان هم در راه خدا‌ است و به دور از خشم و خشونت؛ این ازادگی است.

      وی رفتار امام حسین(ع) با حر را نیز در همین راستا برشمرد و افزود: امام حسین(ع) نیز با حر به گونه‌ای رفتار می‌کند که او جزو شهدای عاشورایی می‌شود؛ با این منش سنگ و فولاد نرم می‌شود و بدی‌ها از بین می‌رود.

      صدرا برخورد با معاند و معارض را نیز با آموزه‌های دینی و قرآنی ضروری دانست و گفت: باید با آنها با آموزه‌های متعالی و ارزشمند برخورد شود که اگر آن شخص اصلاح نشد دیگران ببینند و عبرت بگیرند.

      این استادیار دانشگاه تهران در مورد مجازات‌های اسلامی تصریح کرد: مجازات‌های اسلامی یعنی مداوا، معالجت و جراحی اسلامی به‌عنوان پزشک حاذقی که دوستدار مریض است و در پی درمان آن اقدام می‌کند.

      وی افزود: بازتولید این آموزه‌ها در روابط داخلی و خارجی قطعاً می‌تواند بسیار اثربخش باشد، چرا که ما با انسان‌هایی مواجه هستیم که عقل و عاطفه دارند و این رفتارها می‌تواند هر انسانی را مجاب کند و به جای برخوردهای تند با هزینه کم می‌توانیم قلوب انسان‌ها را کسب کنیم و در بسیاری از مسائل نیاز به هزینه‌های بعدی نداشته باشیم.

      صدرا معتقد است بازتولید این رفتار در جامعه امروز صورت گرفته و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را نمونه‌های بارز این رفتار بیان نمود.

      وی اضافه کرد: در جریان مبارزات انقلاب اسلامی سربازان به طرف مردم گلوله شلیک می‌کردند و مردم در مقابل گل در تفنگ قرار می‌دادند و به این روش ارتش را جذب کردند؛ پیروزی انقلاب اسلامی با پیام و شعارهای ارزشی انجام شد، روابطی که در نهضت عاشورا می‌توان دید در انقلاب اسلامی بازتاب دارد و متجلی می‌شود.

      «دفاع مقدس» جنگ ارزش‌ها در مقابل غیر ارزش‌ها

      عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران دفاع مقدس را جنگ ارزش‌ها در مقابل غیر ارزش‌ها عنوان کرد و گفت: جنگی بین ایران و عراق رخ‌ داده است، اما نوع برخورد با دشمن و اسیر عراقی در تاریخ بی‌سابقه و یا حداقل کم‌سابقه است و باعث شد رفتار مردم و امام خمینی(ره) و محبت آنان در دل دشمنان آن روز باقی بماند؛ دفاع مقدس جنگ ارزش‌ها بر ضدارزش‌ها بود و البته این ارزش‌ها بود که مسلط شد؛ در این سمت با اسیر با نرمش برخورد می‌کردند، در حالی‌‌که در آن سمت اسیر با رفتارهای زننده مواجه می‌شد؛ قهر و لطف را با هم داشتیم و در دراز مدت موفق بودیم.

      صدرا در مورد رفتار مسئولان و مردم افزود: رفتاری که امروز بین مردم و مسئولان برقرار است، روابط دوست‌داشتنی و محبت‌آمیز است و باید اینگونه باشد، دلسوزانه و خاضعانه.

      وی با اشاره به حرکت جامعه جهانی به سمت انقلاب مهدوی افزود: ما هر چه به جلو حرکت می‌کنیم، نرمش و عدم برخورد شدید بیشتر جواب می‌دهد و مردم جوامع این مفاهیم را بهتر درک می‌کنند و البته اوج روابط نرم و لطیف انسانی در دولت حجت(عج) انجام می‌شود, بنابراین به همین اندازه که به رفتارهای قرآنی، نبوی، علوی و حسینی نزدیک شویم زمینه‌ساز آموزه‌های مهدوی و جاذبه‌های آن خواهد شد.

      هوشیاری در قبال افراط و تفریط

      صدرا هوشیاری در قبال افراط و تفریط را عاملی برای حفظ حکمت، عزت و مصلحت بیان کرد و گفت: حکمت، عزت و مصلحت را باید در نظر گرفت و اعتدال و عقلانیت را رعایت کرد و قدر اسلام، جمهوری اسلامی و مردم را باید دانست، چرا که دین، مردم و نظام عاقلی داریم.

      عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: دنیا به عقل و معنویت نیاز دارد و هر چه مانع ایجاد شود قطعاً ضد این جریان است و باعث گسترش خشونت در مقابل قاطعیت و لطف می‌شود.

      صدرا تصریح کرد: هرکسی به هر شکلی باید آن را کاهش بدهد و این مطالب دامن زده نشود و باید همه مراقب باشند.


    نظر به مطلب
    نام: *
    ایمیل: * ایمیل را بدرستی وارد کنید
    متن: *500 حرف دیگر میتوانید تایپ کنید
    کد امنیتی: 80701
      *
    اخبار و مصاحبه ها
  • روح بلند استاد معزز، اسوه ادب، تقوا و تواضع جناب آقای دکتر علیرضا صدرا به ملکوت اعلی پیوست
  • فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا (شماره 42 و 43)
  • برگزیدگان چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی معرفی شدند
  • گزارش نهایی نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی
  • تفاوت‌های فلسفی - سیاسی علامه طباطبایی و امام خمینی/ آیا دو فیلسوف نقطه مقابل یکدیگرند؟
  • الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت
  • الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تحوّل‌آفرینی
  • کتاب «مبادی علم سیاست متعالی» منتشر شد
  • وزیر فرهنگ و ارشاد درگذشت «علیرضا صدرا» را تسلیت گفت
  • معاون اول رئیس جمهور درگذشت دکتر علیرضا صدرا را تسلیت گفت
  • دلنوشته موسسه کار و تامین اجتماعی برای دکتر صدرا
  • دل نوشته دکتر بهرامی (معاونت هماهنگی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت)
  • دکتر صدرا علاوه بر آشنایی با علوم و معارف اسلامی، به مباحث علم جدید هم تسلط خوبی داشت
  • گزارشی از نشست علمی «سجایای اخلاقی و جایگاه علمی دکتر صدرا»
  • گزارش بزرگداشت استاد فقید دکتر علیرضا صدرا + عکس
  • دکترقالیباف درگذشت نماینده دزفول در دوره چهارم مجلس را تسلیت گفت
  • یادداشت دکتر فوزی در تجلیل از استاد مرحوم علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت دکتر محمدرضا سنگری برای دکتر علیرضا صدرا
  • تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی
  • پیام تسلیت دکتر غلامرضا فروزش در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت امام جمعه دزفول شهرستان در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت سید احمد آوایی ، نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی
  • نگاهی به تلاش‌های علمی مرحوم دکتر علیرضا صدرا، خوانش روزآمد فلسفه سیاسی اسلامی
  • از تاسیس تا تدریس مفاهیم فلسفه سیاسی
  • پیام تسلیت شهردار دزفول در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت فرماندار ویژه شهرستان در پی درگذشت نماینده اسبق دزفول
  • اسدالله سرافراز؛ دزفول شخصیت بزرگی را از دست داد
  • پیام رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت حجه‌الاسلام والمسلمین خسروپناه بمناسبت درگذشت دکترعلیرضاصدرا
  • پیام تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت دانشگاه تهران در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • رادیو پژوهش - شنیداری از دکتر علیرضا صدرا
  • رادیو پژوهش
  • تحقق شعار سال به معنای رفع بیکاری است
  • معرفی کتاب نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی
  • «داد و دهش» و «عدالت»؛ شاکله و شاخصه اصلی مکتب حاج قاسم
  • در نشست «مشارکت مردمی در جنگ و هویت ملی» عنوان شد؛ نگاه امام خمینی(ره) از ابتدا راهبردی بود
  • سه اقدام برای تحقق تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب
  • فراخوان یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت/آخرین مهلت ارسال مقاله
  • رئیس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: اسلام حاکم بر ایران، مکتبی مبتنی بر ایرانیت است
  • فصلنامه علوم انسانی اسلامی "صدرا" به شماره سی و هفتم رسید
  • کارآمدسازی دولت مهم‌ترین گام تحولی دولت سیزدهم است
  • دولت سیزدهم باید چه دغدغه‌هایی داشته باشد؟
  • نقش دولت جدید در توسعه ملی ایران به قلم دکتر علیرضا صدرا
  • ظرفیت حکمت متعالیه در دولت‌سازی اسلامی
  • کتاب «قدرت متعالی» این ظرفیت را دارد تا کاربردی شود
  • معرفی نفرات برتر و نفرات شایسته تقدیر مشارکت کننده در جمع سپاری تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم در همایش اختتامیه ۲۷ بهمن
  • علوم انسانی اسلامی قوه عاقله گام دوم در تمدن‌سازی
  • "حکمت متعالی سلامت" نجات بخش جهان از فروپاشی سلامت است
  • سلیمانی چگونه مکتب شد / جریان های سیاسی برنامه‌محوری و اخلاق‌مداری را از حاج قاسم بیاموزند
  • سازماندهی نیروی انسانی نقش مهمی در ارتقای کارآمدی دارد
  • موفقیت در نظام سلامت و طب با نگاه توحیدی و حکمت متعالیه
  • کتاب قدرت متعالی الگوی قدرت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس رونمایی شد
  • آزادی عادلانه؛ گرانیگاه اندیشه سیاسی مرحوم فیرحی / نواندیشی بر محور اصالت‌ها
  • صدرا تشریح کرد: انقلاب اسلامی و الگوی پیشرفت تمدن نوین اسلامی در گام دوم
  • سی و چهارمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد
  • کشور دچار بحران شکاف دولت ـ ملت نیست / راه حل مشکلات اقتصادی؛ هدایت نقدینگی به تولید
  • رابطه مردم و حاکمیت| مردم زمانی رأی می‌دهند که احساس خطر ‌کنند
  • هم اندیشی درباب قانون و الزامات تحوّل در ایران برگزار شد
  • نشست عدالت مدنی و الزامات تحول در جمهوری اسلامی برگزار شد
  • صدرا: الگوسازی اسلامی ایرانی پیشرفت، برترین راهبرد فرابردی گام دوم انقلاب است
  • نشست شأن راهبردی دولت در اندیشه امام خمینی (ره) برگزار شد
  • عدالت در تفکر امام(ره) امکان شایسته‌سالاری است / جدال‌های سیاسی؛ ام‌المفاسد کشور
  • اخلاق و فرهنگ در کشور متولی مشخص ندارد/ کلید طلایی اخلاق
  • در زمینه اخلاق سکولار عمل کرده ایم؛ اخلاق در جامعه فاقد متولی است
  • نشست علمی “اخلاق سیاسی” برگزار شد.
  • استاد دانشگاه تهران: اخلاق در جامعه به حال خود رها شده است/ گرفتار بی اخلاقی های جناحی شده ایم
  • مهمترین دستاورد انقلاب ایجاد باور «خواستن و توانستن» است
  • دیانت منقطع از حکمت، به اسلام طالبانی و آل سعودی ختم می شود
  • زمینه‌سازی مهدوی گام دوم انقلاب/ انتظار انقلابی به مردم روحیه می‌دهد
  • هرگونه تصمیم‌گیری درباره لوایح FATF باید مشروط باشد
  • بسیج با عبور از مرزهای ملت‌‌ها، تمدن را پایه‌ریزی می‌کند
  • کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی «الزامات راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی» با ارائه علیرضا صدرا
  • نشست استادان منتخب علوم انسانی اسلامی برگزار شد
  • علیرضا صدرا: الگوی راهبردی دولت نقش بنیادینی در پیشرفت مدنی دارد
  • پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی به علوم سیاسی اختصاص یافت
  • «تفکر کارآمد جهادی»؛ راه تحقق «گام دوم انقلاب»/وارد عصر جهاد اکبر انقلاب شده ایم
  • بیانیه «گام دوم انقلاب»؛ راهبرد راهبری جامعه از جهاد اصغر تا تمدن‌سازی اسلامی
  • تاثیرگذاری غرب بر انقلاب اسلامی با استحاله فرهنگی امکان‌پذیر است
  • مصاحبه با دکتر علیرضا صدرا پیرامون اصطلاح‌نامه فلسفه سیاسی اسلامی
  • الگوی نهایی پیشرفت باید نخبه‌پسند و عامه‌فهم باشد/ فقدان الگو؛ عامل حرکت پاندولی دولت‌ها/ مشروح مذاکرات تنظیم سند منتشر می‌شود
  • صاحبنظران در مورد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چه می‌گویند
  • در نشست بررسی هم‌اندیشی و بازخوانی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح شد قانون اساسی، اساس الگوی پیشرفت است/جای متخصصان IT در طراحی الگو خالی است
  • علیرضا صدرا در گفت‌وگو با رسالت: توسعه، بدون الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت شکل نمی‌گیرد
  • علم را کیلویی می‌خواهیم نه برای رفع نیاز/ به واردات علم عادت کرده‌ایم
  • یک استاد دانشگاه: باید با حفظ اصالت‌ها، قالب‌های روزآمد را برای ترویج فرهنگ عاشورا ارائه بدهیم
  • علیرضا صدرا: فرهنگ هیئتی و مدیریت شبکه‌ای؛ راه‌حل مشکلات مدیریتی است
  • عضو هیئت علمی دانشگاه تهران: حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند برنامه‌ریزی است
  • علیرضا صدرا مطرح کرد: حکومت «بر»؛ الگوی حکمرانی امام علی (ع)/ امروز دولت برخلاف دولت علوی «غیرخواه» نیست
  • رهبری که بنیان حکومت را بر حکمت گذاشت/ امام خمینی و حکمت متعالیه
  • فهرست نام استادان، از مدرسه سیاسی تا دانشکده حقوق و علوم سیاسی
  • کشورهای منطقه خودشان باید الگوی حکومتی خویش را انتخاب کنند
  • حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی
  • آزادی از مکاتب غربی و شرقی
  • بهترین و بیشترین مطالب درباره اعتدال از سوی خواجه نصیر مطرح شده است
  • فرصت ایجاد وحدت بین دشمنان علیه نظام اسلامی را بگیریم
  • امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدل‌سازی کرد
  • « انقــلاب اسـلامی و ضـرورت ارتـقای تولیـد علـم»
  • امام خمینی(ره) بزرگ‌ترین نواندیش و نوگرای اسلامی در عصر معاصر است
  • دفاع مقدس تمام نشده است فعالیت‌های دانشگاه‌ها برای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس نهادینه شود
  • سران آمریکا برای احاطه بر خاورمیانه درصدد حذف ادبیات شهادت هستند
  • گزارش همایش نواندیشی دینی
  • ویژگی‌های نوآورانه نظام جمهوری اسلامی
  • نشست‏ "سیاست از منظر قرآن" با حضور دکتر صدرا و حجت الاسلام دکتر لک زایی
  • حضرت امام (ره) عمیق‌ترین مباحث را با مردم به اندازه درکشان بیان می‌کرد
  • مقام معظم رهبری فراتر از نقش مدیریت، معلم جامعه است
  • امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدل‌سازی کرد
  • بی‌تقوایی نعمت عزت را در جامعه به نقمت ذلت تبدیل می‌کند
  • ایران به عنوان یک مدل، مدنیت و مکتب برای دشمنان غیرقابل تحمل است
  • اخلاق و سیاست سیرت و صورت یکدیگر محسوب می‌شوند
  • دشمن در جنگ نرم از حربه جاذبه و دافعه استفاده می‌کند
  • حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است
  • تحزب را نمی‌توان به قرآن کریم تحمیل کرد
  • مصداق امروزی «یُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ» را می‌توان رقابت حزبی دانست
  • ضرورت شناسایی فرهنگ سیاسی ایرانیان
  • سفیران نور و فرهنگ جبهه
  • حلقه علمی کرسی علوم سیاسی
  • برگزاری همایش"ایران، سیاست، آینده شناسی"
  • بررسی کارآمدی حکومت از دیدگاه امام خمینی(ره)
  • اندیشه سیاسی ملاصدرا
  • لیست مقالات پذیرفته شده نهایی جهت چاپ در کتاب مجموعه مقالات همایش جنگ نرم
  • میزگرد مفهوم شناسی دکترین مهدویت
  • مجموعه مقالات پنجمین همایش بین المللی دکترین مهدویت منتشر شد
  • برگزاری دو پیش‌کرسی از حلقه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل
  • معرفی برگزیدگان همایش دکترین مهدویت
  • در نشست انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه انقلاب اسلامی برآیند حکمت متعالیه است
  • علم سیاست در ایران
  • اهداف بلندی که داریم رسالت سنگینی را بر دوش ما می گذارد
  • مفهوم‌شناسی حکمت متعالی سیاسی منتشر شد
  • نهضت امام خمینی(ره)، تبیین بعد عملی حکمت متعالیه است
  • چیستی، چشم‌انداز و چالش‌های گفتمان بیداری اسلامی در گفت‌وگو با دکتر علیرضا صدرا
  • امنیت متعالیه در مصاحبه دکتر علیرضا صدرا با خبرگزاری قرآنی
  • دنیای امروز دچار خوف و حزن است
  • توازن آرامش و توسعه
  • قدس روزی که مستکبران باید سر جای خود بنشینند
  • دکتر صدرا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مطرح کرد: برترین تاثیرهای اندیشه ای انقلاب اسلامی ایران در منطقه و جهان
  • گزارش نشست نقد کتاب مفهوم شناسی حکمت متعالی سیاسی
  • نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی(س) منتشر شد
  • لازمه درک سیاست قرآنی شناخت و نفی سیاست غیرقرآنی است
  • گزارش کامل اولین جلسه شورای راهبردی همایش ملی چشم ‏انداز دانش سیاسی در ایران
  • جنگ نرم مورد نظر قرآن منجر به امان، آرامش و رشد انسان‌ها می‌‌شود
  • نظام سیاسی قرآن سیستماتیک است
  • پیوند دین و سیاست از دیدگاه امام(ره) مانند رابطه روح و جسم است
  • آینده از آن فارابی است
  • حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است .
  • انتشار دومین شماره فصلنامه نامه دولت اسلامی
  • تشکیل ستاد مشترک علمی
  • حکمت متعالیه، حکمتی معطوف به سیاست است
  • سیاست در سیره نبوی

آغاز

لیست فعالیت ها

  • درباره من
  • اخبار و مصاحبه
  • کتاب ها
  • مقاله ها
  • پژوهش ها
  • دانشجویان

زندگی نامه

دکتر علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، در سال ۱۳۳۷ در شهرستان دزفول متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را تا دیپلم در رشته ریاضی در سال ۱۳۵۶در همان شهر گذراند. فعالیت اجتماعی خود را از همان اوان ابتدای دبستانی و دوره دبیرستانی با حضور در جلسات قرآن مساجد فعال دزفول که عمدتا سیاسی بودند، آغاز نمود. تحصیلات عالی خود را در رشته علوم سیاسی، گرایش اندیشه سیاسی، تخصص فلسفه سیاسی به ویژه اسلامی در دانشگاه علامه طباطبایی، تهران و تربیت مدرس تا سطح دکتری ادامه داد. ایشان در غروب 4 آبان 1401 دار فانی را وداع گفت. روحش شاد

Copyright © Alirezasadra 1380-1401