• خانه
    • درباره من
    • اخبار و مصاحبه
    • کتاب
    • مقاله
    • پژوهش
    • درس ها
    • بعد از وفات
    • تماس با من
    • اخبار مجلس
    جستجو
    خالی نباشد
      نسخه چاپی
    • رئیس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: اسلام حاکم بر ایران، مکتبی مبتنی بر ایرانیت است

      رئیس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: اسلام حاکم بر ایران با مدنیت و حکمت جاودان شرق درهم آمیخت و متعادل شد ومکتبی مبتنی بر ایرانیت تولید کرد.

      • ۱۰:۵۸ ۱۴۰۰/۷/۷
      رئیس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: اسلام حاکم بر ایران، مکتبی مبتنی بر ایرانیت است
    • به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، علیرضا صدرا استاد دانشگاه حقوق و علوم دینی، نماینده ادوار مجلس و رییس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: اسلامی که درایران اجرا می شود با اسلامی که در افغانستان طالبانی یا با اسلامی که در عربستان سعودی یا با اسلام سایر کشورهای مسلمان، تفاوتی معنادار دارد. 

      وی تاکید کرد: اسلام حاکم بر ایران با مدنیت و حکمت جاودان شرق درهمآمیخت و متعادل شد و مکتبی مبتنی بر ایرانیت تولید کرد.

      مشروح این مصاحبه را در ادامه بخوانید.

      * علت انتخاب نام اسلامی ایرانی برای سند الگو چیست در حالی که رهبر فقید انقلاب اسلامی در سخنانشان همواره بر جمهوری اسلامی تاکید داشتند؟ آیا این تفاوت در نامگذاری به معنای کم اهمیت دیدن جمهوریت و ایرانیت است؟

      سند الگو نقشه راه و طرحِ ساختن و پیشرفت کشور است. این سند که برگرفتهاز مکتب ناصح اسلام است در چارچوب  مُلک ایران اجرا می‌شود. 

      اسلامی که در ایران اجرا می‌شود با اسلامی که در افغانستان طالبانی یا با اسلام در عربستان سعودی یا با اسلام سایر کشورهای مسلمان، تفاوتی معنادار دارد. اسلام حاکم بر ایران با مدنیت و حکمت جاودان شرق درهمآمیخت و متعادل شد و مکتبی مبتنی بر ایرانیت تولید کرد.

      ملت ایران ملت تمدن ساز و دین اسلام دین تمدنی است. و اکنون یک بار دیگرعنصر اسلامیت و ایرانیت در قالب مرکز الگو و سند الگو می‌خواهد تمدن نوین اسلامی را بسازد به عبارت روشن‌تر اسلام و ایران مکمل یکدیگرند. ایران زمینه را به وجود آورد و اسلام، پرچم‌داری کرد. بنابراین چه بگوییم الگوی اسلامی ایرانی و چه بگوییم الگوی ایرانی اسلامی، تفاوتی نمی‌کند چون تعادل در اندیشه و عمل جزو هویت ذاتی ایرانیان است که این ویژگی بسیار مهم ایرانیان هزاران سال قبل به تایید رسول اکرم (ص) رسید.

      * با وجود اسناد بالادستی متعدد همچون سند چشم انداز توسعه، بیانیه گام دوم و ... چه نیازی به تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بود؟

      همانطور که در کشورهای توسعه‌یافته الگوی توسعه پایدار وجود دارد که نشانمی‌دهد که این کشورها از جهان خود چه می‌خواهند، در ایران نیز برای توقف حرکت‌های زیکزاکی و پاندولی دستگاه‌ها و سازمان‌ها و نهادهای مختلف و متحد و هماهنگ کردن آنها نیازمند تدوین سند الگو بودیم تا چندپارگی‌ها درنظام تصمیم‌گیری و اجرایی کشور پایان یابد و سیر پله‌ای و تکاملی آغاز شود.در این صورت ثبات در همه عرصه‌ها دست‌یافتنی و واقعی‌تر خواهد بود.

      کشور قانون اساسی، قوانین بالادستی و صدها قانون عادی دارد اما چراوضعیتش به گونه ای است که با رفت و آمد دولت‌ها و مجالس همواره عقبگرد دارد؟ وضعیت کشور حکایت از وجود خلاء بین قانون اساسی و سایر قوانین است که با سند و الگو باید پر شود. به نظر بنده قانون اساسی در حکمدارقالی و سند الگو در حکم نقش، طرح و رنگ قالی است.

      اگر چه در کشور بحران و بن‌بست نداریم اما نابسامانی و آشفتگی داریم. بعداز ابلاغ سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از سوی مقام معظم رهبری، قوانین و نظام اداری کشور باید منطبق بر این سند بازمهندسی شوند. کشورنیازمند انقلاب اداری و دولت سازی دارد. نقش دولت باید از کارپردازی بهکارگزاری ارتقا پیدا کند در این صورت نظام سیاستگذاری کشور نیز متحول شده و در ریل پیشرفت و توسعه قرار می‌گیرد.

      * چرا در دهه پنجم انقلاب به فکر نوشتن سند الگوی اسلامی ایرانی افتادید؟

      نیاز به سند الگو در پایان دهه چهارم انقلاب به شدت موضوعیت یافت. نظاممدیریتی و حکمرانی کشور در دهه پنجم انقلاب با دهه اول انقلاب تفاوتمعناداری پیدا کرد. جمعیت ایران از حدود ۳۰ میلیون نفر به حدود ۹۰ میلیون نفر افزایش یافت و به دنبال آن شرایط و امکانات کشور نیز تغییر کرد و اکنون به مرحله خودسازیِ ملی و تمدنی وارد شدیم به همین دلیل نیازمند تبیین، ترسیم و ترویج گفتمان جدید در قالب سند الگو هستیم. 

      بن مایه این سند در قانون اساسی وجود داشت اما اتفاقی که طی 43 سال گذشته افتاد این بود که نرخ و سطح پیشرفت کشور بسیار بالا رفت به بیان دیگر طی چهار دهه گذشته موانع برداشته، زیرساخت‌ها ساخته، نیرو پرورش ونقدینگی تولید شد اما چون سندی متحد و واحد نداشتیم، نقدینگی به جای تولید، اشتغال و رونق به وجود آورد و به بخش دلالی و واسطه‌گری رفت وتقاضای کالا را افزایش داد و رکود تورمی نتیجه داد. تا مادامی که الگوی مصرف کشور اصلاح نشود نمی توان بین تولید و مصرف تعادل برقرار کرد. مصرف بیش از حد برق، بنزین، گاز و گازوئیل اجازه نمی‌دهد مازاد تولیدصادر و برای کشور درآمد پایدار ایجاد کند.

      * چه تفاوتی بین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و الگوی توسعه پایدار درکشورهای توسعه یافته وجود دارد؟

      کشورهای توسعه‌یافته اگرچه دغدغه تولید ثروت ندارند اما هیچ کدامشان دایه‌دار تمدن بشری نیستند اما به تایید متفکران و استراتژیست‌های دنیا،ایران در حال تمدن‌سازی و انتقال تمدن به غرب و شرق عالم است به همین دلیل آمریکا و سایر کشورهای توسعه‌یافته تلاش می‌کنند این اتفاق نیفتد اماتوان متوقف کردن آن را ندارند. به همین دلیل تلاش می‌کنند این اتفاق دیرتربیفتد. 

      خاستگاه و وطن «تمدن» ابتدا شرق بود و بعداً به غرب رفت و حالا تمدن درحال برگشت به سرزمین مادریش است. استراتژیست‌های بزرگ جهان وقتی به ایران می رسند آن را قدرت معنوی جهان می‌دانند. آنان به خوبی می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران مکتب و الگویی را به جهان ارائه کرد که خلاء ونقصان مکتب مدرنیسم را  پر می‌کند و دیر یا زود اکثر مردم جهان را شیفته خود می‌کند.

      مخالف، منتقد و موافق سند توسعه پایدار غرب در یک موضوع، نظر واحددارند. آنان این سند را تک ساحتی، مادی و ظاهری می‌دانند که در نهایت به امپریالیسم و سلطه‌گری ختم می شود. بیش از صدها اندیشمند و سیاستمدارعضو کمیسیون توسعه برای فرهنگ در سازمان ملل تاکید دارند، قرار بود«توسعه» برای فرهنگ و انسان باشد اما در عمل این فرهنگ و انسان هستندکه به ابزار توسعه و تولید ثروت و لذت تبدیل شدند به عبارت روشن تر ارزش‌های انسانی فدای توسعه اقتصادی و سیاسی  شدند حتی به خانواده، فرهنگ، هنرو معماری نیز با دید هزینه ـ درآمد نگریسته شد و عامل به وجود آمدن بحران معنویت و هویت در غرب شد.

      ساموئل هانتینگتون، بحران اصلی جهان غرب را بحران هویت، معنویت وفرهنگ می‌داند. او می گوید «دین باید احیا شود تا معنویت به جامعه برگردد وروح در کالبد مجسمه ساخته شده به دست غرب، حلول کند.»

      میشل فوکو نیز درباره انقلاب اسلامی و تاثیرات جهانی آن گفت: «انقلاب اسلامی ایران روحی است در جهان بی روح ». او در گزارش چند سال قبل خود به سازمان ملل نوشت: «آغاز این الگوی جدید، انقلاب ۱۹۷۹ ایران بود.»

      خاویر پرز دکوئیار نیز معتقد بود: «اگر معنویت را به دست خودمان به زندگی غرب وارد نکنیم، بشریت را نابود کرده ایم.»

      متاسفانه توسعه  به هر جای جهان ورود کرد، نتوانست به همان اندازه صفا وصمیمیت بین انسانها را حفظ کند. وقتی وضعیت این چنین است، ایجاب میکند ما هم در کشورمان به معنویت در کنار توسعه و پیشرفت فکر کنیم تا از نظرفکری، روحی و معنوی به گونه‌ای کار کنیم که گرفتار تجربه شکست خورده غرب نشویم.

      * آیا سند الگو فقط محدود به سرزمین ایران است یا قابلیت اجرا در جهان اسلام را هم دارد؟

      ایمان و معنویت، علاوه بر سال‌های نهضت به عنوان الگویی موفق از سوی امامخمینی (ره) وارد دفاع مقدس و جنگ تحمیلی شد. این الگو همه محاسبات رژیم بعث عراق و حامیان غربی این رژیم را به هم زد. شهید حاج قاسمسلیمانی نیز از این الگو استفاده کرد و با متحد کردن مردم در عراق و سوریه نیروهای مردمی را به میدان مبارزه کلاسیک وارد کرد و موفق شد بساط داعش را برچیند. تمدن‌سازی نیز از الگوی ایمان و معنویت تبعیت می‌کند.

      عرصه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جامعه باید همچون ابعاد شخصیتی انسان در ساحت جسم، عقل و روح به طور همزمان و متناسب با یکدیگر رشد وتعالی پیدا کنند و قطعاً بی‌توجهی به هر یک موجب نقصان دیگری می شود. هرگز اینطور نیست که اگر بخش اقتصادی جامعه رشد نکرد، بخش‌های فرهنگی و سیاسی رشد می‌کنند. این تصور، تصور اشتباهی است. 

      محمد حسنین هیکل معتقد است: «ایران یک بار در زمان داریوش باتسلیحات نظامی به ساحل مدیترانه رسید و بار دیگر بدون سلاح و نظامی گری و فقط با قدرت ایمان و الگوی اندیشه ورزی مبتنی بر نظریه ولی فقیه به ساحل مدیترانه می‌رسد.» 

      او معتقد است: «ایران از راه ارائه الگو وارد میشود و دلها را تسخیر می کند وبا همین مدل مردم عراق، سوریه، لبنان و فلسطین مردم مصر، لیبی و سایرملت‌ها را شیفته خود می‌کند.» او تمدن اسلامی را همانند خوشه انگور می‌داندکه کشورهای اسلامی هر کدام قواعد و حکومت داخلی خود را دارند اما درچارچوب الگوی معنوی و ایمان واحد حرکت می کنند.

      روند توسعه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به شکلی است که برخی اندیشمندان غربی معتقدند طی پنج دهه آینده مردم کشورهای اروپایی نیز به الگوی تمدن اسلامی می‌پیوندند و جهان اسلام را همچون صدر اسلام بزرگترمی کنند و جالب آنکه مدیریت این جهان جدید بر اساس پیش‌بینی‌ها با ایران خواهد بود.

      الگوی اسلامی ایرانی در دوران نهضت ستمشاهی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و حتی پس از آن خود را به خوبی به نمایش گذاشت. به نظر بنده اگراین الگو در کشورهای مسلمان بخواهد اجرا شود تبدیل به الگوی اسلامی عراقی، اسلامی مصری، اسلامی سوری و ... می‌شود که رهبر آن ایران خواهدبود به عبارت روشن‌تر ایران آزمایشگاه و محل تولید این الگوی جدید است و سایر کشورهای اسلامی می‌توانند مصرف‌کننده این الگو باشند.

      * نسبت سند الگو با تمدن نوین اسلامی چیست؟

      به نظر بنده تمدن یعنی پیشرفت همه‌جانبه. وقتی پیشرفت طی پنج دهه درسرزمینی فراگیر و فراملی شود تبدیل به تمدن می‌شود.

      ما در ایران در گام اول، نظام سازی و نهادسازی را انجام دادیم. در گام دومیک تنه در مقابل جهان ایستادیم و در حقیقت نتیجه دفاع مقدس را که جنگ جهانی سوم بود را به نفع خود تغییر داد و در گام سوم توسعه زیربنایی وتوسعه نیروی انسانی را انجام داد بنابراین شرایط و مقدمات پیشرفت از نظرساختاری فراهم است و اکنون موقع تیک آف و پرواز است و اولین مرحله تیکآف، دولت سازی اسلامی با راهبرد الگوی پیشرفت و با چشم انداز تمدن نوین اسلامی است.

      * سند الگو ملی ـ سرزمینی است یا امتی ـ تمدنی؟

      به نظر بنده کشورهایی که توسعه مادی پیدا کرده‌اند و به کشورهای توسعه‌یافته معروف هستند بیش از کشورهای اسلامی به توسعه معنوی نیاز دارند هر چندکه لجاجت و سرگرم بودن به مادیات مانع پذیرش حقیقت از سوی آنان است. خلاء معنویت در غرب با وارد شدن دین به سیاست و زندگی مردم پر می‌شود.

      سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در ظاهر اسلامی و ایرانی است اماالگویی با ظرفیت جهانی است و قابل استفاده برای همه مردم جهان را دارد.تمدن اسلامی برای جهانی شدن نیاز به ادغام کشورها و فرهنگ‌ها ندارد بلکه با ارائه الگوی وحدت در عین کثرت علاوه بر جهانی شدن، جاودانه شده است.

      همانطور که انسان جسم، فکر و روح دارد جامعه هم از همین قاعده تبعیت می‌کند. برای پیشرفت جامعه باید به هر سه ساحت جسم، فکر و روح توجه کردتا هر کدام به تناسب خودش ارتقا یابد.

      نقدی که به الگوی توسعه پایدار غرب وارد است اینکه به جنبه‌های معنوی وروحی انسان توجهی ندارد و تنها توسعه مادی و نهادی را کافی می‌داند. درنقطه مقابل، هندوها و بودایی‌ها بر این باورند که توسعه مادی و رفاه ابزاری وبدنی نه تنها کافی نیست بلکه لازم هم نیست. آنان اعتقاد دارند انسان تنهاباید در پی رهبانیت و ریاضت باشد تا ارتقا یابد، در حالی که اسلام با نفی هردو تفکر معتقد است روح سالم در بدن سالم است. در نگاه توحیدی روح و جسم لازم و ملزوم یکدیگرند و باید متناسب و همگن رشد کنند. توجه به جسم موجب تعالی روح می شود و رسیدن به روح موجب رشد جسمی میشود. به همین دلیل است که مساجد برخلاف عبادتگاه های هندوها، بودایی‌ها و مسیحی‌ها دروسط زندگی مردم و در کوچه و محلات ساخته می‌شود  نه در کوه‌ها و غارها وحاشیه شهرها.

      حکمت جاودانه شرق که ایران گُل سر سبد آن بود مشتمل بر سه شاخص عقلانیت، دیانت و سیاست است.

      مدرنیسم، فرهنگ و سیاست را ابزار توسعه و در جهت هژمونی و استیلایسیاسی و منشاء تولید ثروت و لذت می‌داند اما الگوی شرقی این نگرش راناقص می‌داند. الگوی ایرانی ـ شرقی می‌گوید توسعه اقتصادی چه کمی وکیفی و چه نرم افزاری و سخت افزاری باید تامین‌کننده آسایش همگانی جامعه، توام با  کارآمدسازی ملی و توسعه سیاسی باشد. علاوه بر آن باید درجهت توسعه و تعالیم فرهنگی، معنوی و اخلاقی و آرامش باطنی و مدنی معطوف به کرامت انسانی جامعه باشد.

      در نگرش شرقی و اسلامی ایرانی، توسعه اقتصادی سبب مالی، ابزاری ومقدماتی است و همانند باند پرواز هواپیما عمل می‌کند. در نگرش ما توسعه اقتصادی لازم است اما کافی نیست. از طرف دیگر به خلبان هم نیاز داریم یعنی به توسعه سیاسی هم نیازمندیم. از سوی دیگر نیاز به اجازه گرفتن همداریم تا جامعه به تعالی معنوی هم برسد و رشد فرهنگی و معنوی پیدا کندبنابراین توسعه اقتصادی در حکم باند پرواز، توسعه سیاسی در حکم خلبان هواپیما و توسعه فرهنگی و معنوی هم در حکم اوج گرفتن هواپیمای پیشرفت است.

      در الگوی توسعه پایدار برعکس الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، غریزه بشریسر آغاز کار است و اوج آن هم ارضاء و اشباع غرایز انسانی و لذت گراییاست اما در الگوی شرقی کار با فطرت انسانی آغاز می‌شود. غریزه برایانسانِ شرقی ابزار است و در حد تعادل باید ارضاء شود و هدف نهایی نیست. هدف نهایی در مکتب ایرانی به اوج رسیدن فطرت و شکوفایی آن است. حواس پنجگانه و همه اعضا و جوارح انسان، ابزار روح و فطرتِ انسان و تحت کنترل او هستند.

      توسعه سیاسی باید برای جامعه تولید نظم و آسایش جسمانی کند نه هژمونی.سلطه و توسعه فرهنگی نیز باید تولید آرامش روحی کند. الگوسازی چهار مرحله دارد. اول، تبیین علمی و نظری از حیث فلسفی، کلامی، فطری و حقوقی. دوم،ترسیم علمی و عملی. سوم، ترویج علمی و عملی و جریان سازی وگفتمان‌سازی. چهارم، تحقیق علمی و عینی. جامعه نظام‌مند و هدفمند در اینچارچوب شکل می گیرد تا دچار مشکل نشود.

      وقت مدیریت تجربی به سر آمده و باید وارد مرحله مدیریت علمی شویم. همهنخبگان کشور باید بسیج شوند و به مجلس، دولت، قوه قضاییه و نهادها وسازمان‌های دولتی کمک کنند. ‌ حکومت به تنهایی نمی‌تواند از پس مشکلات ساختاری و ریشه ای کشور بر آید.

      برای نهادسازی و ساختارسازی باید نگاه ها از حالت جزیره ای و قوه ای خارج شود و تحت مدیریت عاقلهِ منسجم قرار گیرد. به صورت مشخص بایدکمیسیون‌های راهبردی مشتمل بر کمیسیون اقتصادی، کمیسیون سیاسی وکمیسیون فرهنگی در قوای سه گانه تشکیل شود تا یکپارچه سازی و همگنسازی نگرش‌ها و دیدگاه‌ها در بدنه حاکمیتی کشور رقم بخورد. در مرحله بعدباید مدیریت کرد تا بسیج منابع مادی، مالی و انسانی اتفاق بیفتد. خلاء ایننگرش موجب شد در حالی که بخش تولید تشنه نقدینگی است، هزاران میلیاردتومان پول در بخش دلالی و سفته بازی در گردش باشد.

      در مرحله بعد عملکردها باید مورد نظارت و پایش قرار گیرد و در آخر آسیب شناسی شود تا نقایص مشخص و قابل رفع شود. اگر به این مراحل چهارگانه توجه نشود حتی اگر سند الگو تا حد قرآن مورد ستایش و تقدیس قرار گیرد، به سرنیزه دعواهای سیاسی می‌رود و  جناح های سیاسی آن را بر سر یکدیگرمی‌کوبند.

      قطعاً سند الگو بی نقص نیست کما اینکه قانون اساسی هم فاقد نقص نیستاما اگر همین قانون اساسی یا همین سند الگو با وجود همه نقایص به درستیاجرا شود، ایران شاهد تحولات و پیشرفت های شگرفی خواهد بود.

      هر چند سند الگو می‌توانست کاملتر باشد اما با همین سند هم می‌توانیم جراحی و اصلاح نگرش‌ها و ساختارهای معیوب را در بهترین شکل ممکن انجام دهیم و تا رسیدن به همه اهداف سند الگو به سیر و رشد و تعالی کشورادامه دهیم و در پایان  اجرای سند با مشخص شدن دقیقتر ایرادات و نقایص در سند بازمهندسی انجام دهیم و نیازهای کشور در پایان دهه پنجم بازشناسی شود و سند الگوی جدیدی نوشته شود و البته سند الگو در طول ۵۰ سال آینده نیازمند مهندسی مجدد، مکرر و مستمر است.

      این سخن در نگاه بنیانگذار فرزانه جمهوری اسلامی به این شکل در می آید که در اول روز با مشارته، در وسط روز با مراقبه و در آخر روز با محاسبه بایدرفتار کرد. با چنین نگاه و نگرشی می توان سند الگو را کامل‌تر کرد.

      از زمان اجرایی شدن سند الگو باید اوضاع و شرایط کشور متناسب با مفادسند الگو و تدابیر شصت‌گانه مندج در آن مطابق با فرمایش امام و رهبری بهپیش رود. انعطافپذیری سند الگو باید به حدی باشد که متولیان و مجریان بتوانند متناسب با شرایط زمانی و مکانی، ساختارها و رویه‌های معیوب رااصلاح کنند.

      * سند الگو مشتمل بر چند محور است؟

      سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت مبتنی بر ۵ محور مبانی، تدابیر، افق،رسالت و آرمان تهیه شد. مبانی، چهار دسته ایرانی، اسلامی، انقلابی وانسانی را شامل می شود. این بخش بخشی پیش رو سند الگو است. تدابیر،پیش بر است و مشتمل بر سیاست، فرهنگ و اقتصاد است. در سند الگو ۶۰ تدبیر وجود دارد که باید توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تبدیل بهسیاست‌های کلان شود.

      بعد از تدوین سیاست‌های کلان نظام برای دوره‌های ۱۰ یا ۱۵ ساله توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی باید بسترها و قوانین مورد نیاز تحقق سیاست‌های کلان را بنویسد و دولت و سایر سازمان‌ها ونهادها در مسیر اجرا گام بردارد و رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی ازمسئولان مطالبه کنند.

      افق و چشم‌انداز سند توسعه برای ۵۰ سال آینده طراحی شده است. جمهوری اسلامی ایران بعد از انجام اصلاحات زیربنایی و بنیادین و در پایان پنجاهمینسال اجرای سند قاره وارد دوره تمدن سازی می شود به بیان روشن تر ایرانطی ۵۰ سال آینده در باند پرواز قرار می‌گیرد تا  پس از رسیدن به انتهای باند،تیک آف و پرواز کند و بعد از آن، اوج بگیرد و تمدن‌ساز شود.

      * نقش ولی فقیه در سند الگو چیست؟

      ولی فقیه نقش کارگزار، رهبر و سرمعمار را بر عهده دارد. به بیان روشن تررهبر در جلوی مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت، مجلس شورای اسلامی،قوه قضاییه و مردم قرار می‌گیرد تا همگان را به تناسب وظایفشان به حرکت وادار کند. نقش دولت در سند الگو از تصدی‌گری به کارگزاری و رهبری تغییرمی کند. مجلس نقش مهندسِ مشاور، دولت نقش مهندسِ مجری و مردم نیزنیروی کار و در وسط میدان هستند.

      با وجودی که ۴۳ سال قبل، انقلاب کردیم اما نظام اداری کشور بسیار سنگین،تنبل و فوق العاده ناکارآمد است. گویا همزمان با انقلاب اسلامی، انقلاباداری اتفاق نیفتاد. وضعیت نظام اداری کشور کارگزینی و کارپردازی است. این نظام کارآفرینان را برای کوچکترین موضوعی مجبور به گرفتن مجوزهای متعدد می‌کند و تازه بعد از ورود به عرصه‌های موردنظر تحت شدیدترین فشارهای دست و پاگیر اداری قرار می دهد.

      در سه حوزه قانون، نظام اداری و سیاست‌های ناکارآمد باید تغییرات اساسیو ماهوی اتفاق بیفتد. قبل از آن نیز باید نگاه و نگرش مدیران حاکمیت به کارکرد سازمانی دولت باید تغییر کند. 

      ناسازواری و نارساییِ اداری، سیاسی و اقتصادی عامل رکود تورمی و امالفساد نظام اسلامی است. باید دولت‌زدایی، تمرکززدایی و خودمختاری به دستگاه‌های اجرایی به خصوص استانداری‌ها و فرمانداری‌ها بر اساس شرایط خاص جغرافیایی سپرده شود. اقتصاد کشور باید مردمی، خودگردان ومنطقه‌ای متناسب با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های جغرافیایی هر استان شود ومرکز  به جای تصمیم گیرنده باید نقش هماهنگ‌کننده داشته باشد. اقتصادخرد باید در کنار اقتصاد کلان رونق پیدا کند و متناسب با شرایط جغرافیایی وظرفیت‌های بالقوه استان‌ها توسعه یابد.

      با حل چالش‌های عمیق نظام اداری و رفع هرج و مرج قوانین و سیاست‌هاییک بام و دو هوا می توان رقابت و روند به وجود آورنده فساد را که معلولناکارآمدی و انحصار است را کم اثر کرد. فسادزایی و فسادزداییِ کانون‌هایفسادزا باید برطرف شود. کانون‌هایی که ریشه در نظام اداری ناکارآمد، نارساو ناسازوار دارد و عوامل تدوین سیاست‌های معیوب و مفسدانگیز است.

      * جایگاه نظام قضایی در سند الگو کجاست؟

      تدابیر شماره ۴۳ و ۴۴ مربوط به نظام قضایی کشور است. قوه عاقله رهبری وولی فقیه است. قوه مدبره مجلس است. قوه عامله قوه مجریه است و نفس لوامه،قوه قضاییه است. هر جا از قانون تخطی شد باید بازوان اجرایی قوه قهریه ازبخش‌های حاکمیتی و امور خصوصی بازخواست کند حتی باید به شکایتمردم از دستگاه‌های حاکمیتی نیز رسیدگی کند. قوه قضائیه مستقل، کارآمد،مدرن و قابل اعتماد نیاز داریم.

      * نقشه و جایگاه دفاعی و امنیتی کشور در سند الگو کجاست؟

      امنیت شامل امنیت، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اطلاعاتی، قضایی،انتظامی، نظامی، دفاعی، آب، خاک و محیط زیست است. در این بخش نیزچهار تدبیر در مدل مردانه‌سازی و نرم‌سازی امنیت در سه لایه رفع تهدید، دفع تهدید و ریشه‌کنی و کاهش تهدید پیش‌بینی شده است. اگر امنیت فرازمینی نگریسته شود در این صورت کشور از خطرات امنیتی چند وجهی نجات پیدامی کند.

      باید بین بهره‌وری منابع طبیعی، امنیت غذایی و دیپلماسی اقتصادی پیوندبرقرار شود به بیان روشن‌تر باید به گونه‌ای تدبیر شود که کاشت محصولاتزراعی مثل گندم، برنج و هندوانه و گیاهان آب بَر به کشورهای همسایه که منابع آبی سرشاری دارند، منتقل شود. در عوض برای رونق کسب و کار واشتغال‌زایی، در داخل کشور سیلوهای پرتعداد و با ظرفیت بالا که قابلیت ذخیره سازی نیاز کشور به مثلا گندم و برنج برای حداقل ۱۵ سال آینده راداشته باشد، ساخته شود.

      باید بخش کشاورزی کشور متناسب با ظرفیتهای جغرافیایی و خدادادی موردبازنگری قرار گیرد. به طور مثال در استان سیستان و بلوچستان که از نظر آبو هوایی، خشک و کم آب است به جای کاشتن گندم گیاه دارویی ثَعلَب بهصورت کشت گلخانه‌ای کشت شود و در کنار آن با احداث کارخانجات فرآوری،هر کیلو از این گیاه را به قیمت حداقل ۵۰۰ هزار تومان به بازارهای منطقه وجهان صادر کرد.

      منبع خبر


    نظر به مطلب
    نام: *
    ایمیل: * ایمیل را بدرستی وارد کنید
    متن: *500 حرف دیگر میتوانید تایپ کنید
    کد امنیتی: 64845
      *
    اخبار و مصاحبه ها
  • روح بلند استاد معزز، اسوه ادب، تقوا و تواضع جناب آقای دکتر علیرضا صدرا به ملکوت اعلی پیوست
  • فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا (شماره 42 و 43)
  • برگزیدگان چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی معرفی شدند
  • گزارش نهایی نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی
  • تفاوت‌های فلسفی - سیاسی علامه طباطبایی و امام خمینی/ آیا دو فیلسوف نقطه مقابل یکدیگرند؟
  • الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت
  • الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تحوّل‌آفرینی
  • کتاب «مبادی علم سیاست متعالی» منتشر شد
  • وزیر فرهنگ و ارشاد درگذشت «علیرضا صدرا» را تسلیت گفت
  • معاون اول رئیس جمهور درگذشت دکتر علیرضا صدرا را تسلیت گفت
  • دلنوشته موسسه کار و تامین اجتماعی برای دکتر صدرا
  • دل نوشته دکتر بهرامی (معاونت هماهنگی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت)
  • دکتر صدرا علاوه بر آشنایی با علوم و معارف اسلامی، به مباحث علم جدید هم تسلط خوبی داشت
  • گزارشی از نشست علمی «سجایای اخلاقی و جایگاه علمی دکتر صدرا»
  • گزارش بزرگداشت استاد فقید دکتر علیرضا صدرا + عکس
  • دکترقالیباف درگذشت نماینده دزفول در دوره چهارم مجلس را تسلیت گفت
  • یادداشت دکتر فوزی در تجلیل از استاد مرحوم علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت دکتر محمدرضا سنگری برای دکتر علیرضا صدرا
  • تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی
  • پیام تسلیت دکتر غلامرضا فروزش در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت امام جمعه دزفول شهرستان در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت سید احمد آوایی ، نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی
  • نگاهی به تلاش‌های علمی مرحوم دکتر علیرضا صدرا، خوانش روزآمد فلسفه سیاسی اسلامی
  • از تاسیس تا تدریس مفاهیم فلسفه سیاسی
  • پیام تسلیت شهردار دزفول در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت فرماندار ویژه شهرستان در پی درگذشت نماینده اسبق دزفول
  • اسدالله سرافراز؛ دزفول شخصیت بزرگی را از دست داد
  • پیام رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت حجه‌الاسلام والمسلمین خسروپناه بمناسبت درگذشت دکترعلیرضاصدرا
  • پیام تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت دانشگاه تهران در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • رادیو پژوهش - شنیداری از دکتر علیرضا صدرا
  • رادیو پژوهش
  • تحقق شعار سال به معنای رفع بیکاری است
  • معرفی کتاب نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی
  • «داد و دهش» و «عدالت»؛ شاکله و شاخصه اصلی مکتب حاج قاسم
  • در نشست «مشارکت مردمی در جنگ و هویت ملی» عنوان شد؛ نگاه امام خمینی(ره) از ابتدا راهبردی بود
  • سه اقدام برای تحقق تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب
  • فراخوان یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت/آخرین مهلت ارسال مقاله
  • رئیس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: اسلام حاکم بر ایران، مکتبی مبتنی بر ایرانیت است
  • فصلنامه علوم انسانی اسلامی "صدرا" به شماره سی و هفتم رسید
  • کارآمدسازی دولت مهم‌ترین گام تحولی دولت سیزدهم است
  • دولت سیزدهم باید چه دغدغه‌هایی داشته باشد؟
  • نقش دولت جدید در توسعه ملی ایران به قلم دکتر علیرضا صدرا
  • ظرفیت حکمت متعالیه در دولت‌سازی اسلامی
  • کتاب «قدرت متعالی» این ظرفیت را دارد تا کاربردی شود
  • معرفی نفرات برتر و نفرات شایسته تقدیر مشارکت کننده در جمع سپاری تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم در همایش اختتامیه ۲۷ بهمن
  • علوم انسانی اسلامی قوه عاقله گام دوم در تمدن‌سازی
  • "حکمت متعالی سلامت" نجات بخش جهان از فروپاشی سلامت است
  • سلیمانی چگونه مکتب شد / جریان های سیاسی برنامه‌محوری و اخلاق‌مداری را از حاج قاسم بیاموزند
  • سازماندهی نیروی انسانی نقش مهمی در ارتقای کارآمدی دارد
  • موفقیت در نظام سلامت و طب با نگاه توحیدی و حکمت متعالیه
  • کتاب قدرت متعالی الگوی قدرت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس رونمایی شد
  • آزادی عادلانه؛ گرانیگاه اندیشه سیاسی مرحوم فیرحی / نواندیشی بر محور اصالت‌ها
  • صدرا تشریح کرد: انقلاب اسلامی و الگوی پیشرفت تمدن نوین اسلامی در گام دوم
  • سی و چهارمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد
  • کشور دچار بحران شکاف دولت ـ ملت نیست / راه حل مشکلات اقتصادی؛ هدایت نقدینگی به تولید
  • رابطه مردم و حاکمیت| مردم زمانی رأی می‌دهند که احساس خطر ‌کنند
  • هم اندیشی درباب قانون و الزامات تحوّل در ایران برگزار شد
  • نشست عدالت مدنی و الزامات تحول در جمهوری اسلامی برگزار شد
  • صدرا: الگوسازی اسلامی ایرانی پیشرفت، برترین راهبرد فرابردی گام دوم انقلاب است
  • نشست شأن راهبردی دولت در اندیشه امام خمینی (ره) برگزار شد
  • عدالت در تفکر امام(ره) امکان شایسته‌سالاری است / جدال‌های سیاسی؛ ام‌المفاسد کشور
  • اخلاق و فرهنگ در کشور متولی مشخص ندارد/ کلید طلایی اخلاق
  • در زمینه اخلاق سکولار عمل کرده ایم؛ اخلاق در جامعه فاقد متولی است
  • نشست علمی “اخلاق سیاسی” برگزار شد.
  • استاد دانشگاه تهران: اخلاق در جامعه به حال خود رها شده است/ گرفتار بی اخلاقی های جناحی شده ایم
  • مهمترین دستاورد انقلاب ایجاد باور «خواستن و توانستن» است
  • دیانت منقطع از حکمت، به اسلام طالبانی و آل سعودی ختم می شود
  • زمینه‌سازی مهدوی گام دوم انقلاب/ انتظار انقلابی به مردم روحیه می‌دهد
  • هرگونه تصمیم‌گیری درباره لوایح FATF باید مشروط باشد
  • بسیج با عبور از مرزهای ملت‌‌ها، تمدن را پایه‌ریزی می‌کند
  • کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی «الزامات راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی» با ارائه علیرضا صدرا
  • نشست استادان منتخب علوم انسانی اسلامی برگزار شد
  • علیرضا صدرا: الگوی راهبردی دولت نقش بنیادینی در پیشرفت مدنی دارد
  • پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی به علوم سیاسی اختصاص یافت
  • «تفکر کارآمد جهادی»؛ راه تحقق «گام دوم انقلاب»/وارد عصر جهاد اکبر انقلاب شده ایم
  • بیانیه «گام دوم انقلاب»؛ راهبرد راهبری جامعه از جهاد اصغر تا تمدن‌سازی اسلامی
  • تاثیرگذاری غرب بر انقلاب اسلامی با استحاله فرهنگی امکان‌پذیر است
  • مصاحبه با دکتر علیرضا صدرا پیرامون اصطلاح‌نامه فلسفه سیاسی اسلامی
  • الگوی نهایی پیشرفت باید نخبه‌پسند و عامه‌فهم باشد/ فقدان الگو؛ عامل حرکت پاندولی دولت‌ها/ مشروح مذاکرات تنظیم سند منتشر می‌شود
  • صاحبنظران در مورد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چه می‌گویند
  • در نشست بررسی هم‌اندیشی و بازخوانی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح شد قانون اساسی، اساس الگوی پیشرفت است/جای متخصصان IT در طراحی الگو خالی است
  • علیرضا صدرا در گفت‌وگو با رسالت: توسعه، بدون الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت شکل نمی‌گیرد
  • علم را کیلویی می‌خواهیم نه برای رفع نیاز/ به واردات علم عادت کرده‌ایم
  • یک استاد دانشگاه: باید با حفظ اصالت‌ها، قالب‌های روزآمد را برای ترویج فرهنگ عاشورا ارائه بدهیم
  • علیرضا صدرا: فرهنگ هیئتی و مدیریت شبکه‌ای؛ راه‌حل مشکلات مدیریتی است
  • عضو هیئت علمی دانشگاه تهران: حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند برنامه‌ریزی است
  • علیرضا صدرا مطرح کرد: حکومت «بر»؛ الگوی حکمرانی امام علی (ع)/ امروز دولت برخلاف دولت علوی «غیرخواه» نیست
  • رهبری که بنیان حکومت را بر حکمت گذاشت/ امام خمینی و حکمت متعالیه
  • فهرست نام استادان، از مدرسه سیاسی تا دانشکده حقوق و علوم سیاسی
  • کشورهای منطقه خودشان باید الگوی حکومتی خویش را انتخاب کنند
  • حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی
  • آزادی از مکاتب غربی و شرقی
  • بهترین و بیشترین مطالب درباره اعتدال از سوی خواجه نصیر مطرح شده است
  • فرصت ایجاد وحدت بین دشمنان علیه نظام اسلامی را بگیریم
  • امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدل‌سازی کرد
  • « انقــلاب اسـلامی و ضـرورت ارتـقای تولیـد علـم»
  • امام خمینی(ره) بزرگ‌ترین نواندیش و نوگرای اسلامی در عصر معاصر است
  • دفاع مقدس تمام نشده است فعالیت‌های دانشگاه‌ها برای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس نهادینه شود
  • سران آمریکا برای احاطه بر خاورمیانه درصدد حذف ادبیات شهادت هستند
  • گزارش همایش نواندیشی دینی
  • ویژگی‌های نوآورانه نظام جمهوری اسلامی
  • نشست‏ "سیاست از منظر قرآن" با حضور دکتر صدرا و حجت الاسلام دکتر لک زایی
  • حضرت امام (ره) عمیق‌ترین مباحث را با مردم به اندازه درکشان بیان می‌کرد
  • مقام معظم رهبری فراتر از نقش مدیریت، معلم جامعه است
  • امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدل‌سازی کرد
  • بی‌تقوایی نعمت عزت را در جامعه به نقمت ذلت تبدیل می‌کند
  • ایران به عنوان یک مدل، مدنیت و مکتب برای دشمنان غیرقابل تحمل است
  • اخلاق و سیاست سیرت و صورت یکدیگر محسوب می‌شوند
  • دشمن در جنگ نرم از حربه جاذبه و دافعه استفاده می‌کند
  • حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است
  • تحزب را نمی‌توان به قرآن کریم تحمیل کرد
  • مصداق امروزی «یُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ» را می‌توان رقابت حزبی دانست
  • ضرورت شناسایی فرهنگ سیاسی ایرانیان
  • سفیران نور و فرهنگ جبهه
  • حلقه علمی کرسی علوم سیاسی
  • برگزاری همایش"ایران، سیاست، آینده شناسی"
  • بررسی کارآمدی حکومت از دیدگاه امام خمینی(ره)
  • اندیشه سیاسی ملاصدرا
  • لیست مقالات پذیرفته شده نهایی جهت چاپ در کتاب مجموعه مقالات همایش جنگ نرم
  • میزگرد مفهوم شناسی دکترین مهدویت
  • مجموعه مقالات پنجمین همایش بین المللی دکترین مهدویت منتشر شد
  • برگزاری دو پیش‌کرسی از حلقه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل
  • معرفی برگزیدگان همایش دکترین مهدویت
  • در نشست انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه انقلاب اسلامی برآیند حکمت متعالیه است
  • علم سیاست در ایران
  • اهداف بلندی که داریم رسالت سنگینی را بر دوش ما می گذارد
  • مفهوم‌شناسی حکمت متعالی سیاسی منتشر شد
  • نهضت امام خمینی(ره)، تبیین بعد عملی حکمت متعالیه است
  • چیستی، چشم‌انداز و چالش‌های گفتمان بیداری اسلامی در گفت‌وگو با دکتر علیرضا صدرا
  • امنیت متعالیه در مصاحبه دکتر علیرضا صدرا با خبرگزاری قرآنی
  • دنیای امروز دچار خوف و حزن است
  • توازن آرامش و توسعه
  • قدس روزی که مستکبران باید سر جای خود بنشینند
  • دکتر صدرا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مطرح کرد: برترین تاثیرهای اندیشه ای انقلاب اسلامی ایران در منطقه و جهان
  • گزارش نشست نقد کتاب مفهوم شناسی حکمت متعالی سیاسی
  • نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی(س) منتشر شد
  • لازمه درک سیاست قرآنی شناخت و نفی سیاست غیرقرآنی است
  • گزارش کامل اولین جلسه شورای راهبردی همایش ملی چشم ‏انداز دانش سیاسی در ایران
  • جنگ نرم مورد نظر قرآن منجر به امان، آرامش و رشد انسان‌ها می‌‌شود
  • نظام سیاسی قرآن سیستماتیک است
  • پیوند دین و سیاست از دیدگاه امام(ره) مانند رابطه روح و جسم است
  • آینده از آن فارابی است
  • حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است .
  • انتشار دومین شماره فصلنامه نامه دولت اسلامی
  • تشکیل ستاد مشترک علمی
  • حکمت متعالیه، حکمتی معطوف به سیاست است
  • سیاست در سیره نبوی

آغاز

لیست فعالیت ها

  • درباره من
  • اخبار و مصاحبه
  • کتاب ها
  • مقاله ها
  • پژوهش ها
  • دانشجویان

زندگی نامه

دکتر علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، در سال ۱۳۳۷ در شهرستان دزفول متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را تا دیپلم در رشته ریاضی در سال ۱۳۵۶در همان شهر گذراند. فعالیت اجتماعی خود را از همان اوان ابتدای دبستانی و دوره دبیرستانی با حضور در جلسات قرآن مساجد فعال دزفول که عمدتا سیاسی بودند، آغاز نمود. تحصیلات عالی خود را در رشته علوم سیاسی، گرایش اندیشه سیاسی، تخصص فلسفه سیاسی به ویژه اسلامی در دانشگاه علامه طباطبایی، تهران و تربیت مدرس تا سطح دکتری ادامه داد. ایشان در غروب 4 آبان 1401 دار فانی را وداع گفت. روحش شاد

Copyright © Alirezasadra 1380-1401