گروه سیاسی: صدرا با بیان این مطلب که امام پیوند دیانت و سیاست را درست استعمال میکرد، گفت: امام نه مثل برخی در این موضوع التقاط میکند، نه به دوگانهانگاری دچار میشود،بلکه آنها را مانند رابطه روح و جسم میداند، که هر دو دریک بدن هستند و ما احساس دوگانگی نمیکنیم. | علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران |
علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با اشاره به تفکر راهبردی امام خمینی(ره) گفت: انقلابی بودن بنیانگذار جمهوری اسلامی ناشی از تفکر راهبردی امامت است. وی امامت حکیمانه و عالمانه را مورد نظر امام دانست و افزود: امام در تودهها شور و شعور را تقویت کرد، شور بدون شعور به شورش میانجامد و شعور منهای شورش راه سازش را طی میکند و امام با آگاهی خود حرکت و هدایت را در انقلاب ایجاد کرد. این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که امام پیوند دیانت و سیاست را درست استعمال میکرد، گفت: امام نه مثل برخی در این موضوع التقاط میکند، نه به دوگانهانگاری دچار میشود،بلکه آنها را مانند رابطه روح و جسم میداند، که هر دو دریک بدن هستند و ما احساس دوگانگی نمیکنیم. وی در ادامه این گفتوگو ابراز کرد: این ترکیب را امام در سیاست وارد کرد، یعنی امامت سیاسی و دینی است،بطوریکه روح امامت و رهبری امام دینی است و رویه و قسمت عملیاتی سیاسی است. این کارشناس دینی با بیان اینکه روح قدرت، معنویت است، ابراز کرد: صورت معنویت، قدرت میشود و در تفکر معاصر بین این دو دوگانگی است و برخی بجای اینکه اخلاق را قدرتمند و سیاست را دینی کنند، دین را سیاسی جلوه میدهند. صدرا به سایر ویژگیهای تفکر امام پرداخت و افزود: امام ضمن اینکه کاملا روحش دینی است، با توده مردم نیز عجین است، اما عوامانه نیست و این برخلاف برخی است که در رابطه با مردم به عوامزدگی و عوامفریبی دچار شدند؛ امام نه غیرمردمی و نه عوامزده است بلکه مادیت و معنویت در ایشان ظهور و بروز دارد. صدرا: | امام ضمن اینکه کاملا روحش دینی است، با توده مردم نیز عجین است، اما عوامانه نیست و این برخلاف برخی است که در رابطه با مردم به عوامزدگی و عوامفریبی دچار شدند؛ امام نه غیرمردمی و نه عوامزده است بلکه مادیت و معنویت در ایشان ظهور و بروز دارد |
این کارشناس اندیشه سیاسی با بیان این مطلب که تعین مادیت و سیاست با معنویت و اخلاق است، افزود: متقابلا تحقق دین و اخلاق نیز در گرو سیاست، دولت، حاکمیت و اقتدار است، یعنی دین سیاست را تبیین میکند و سیاست دین را تحقق میبخشد. وی خاطرنشان کرد: از نگاه امام تبیین درست سیاست موجب کارامدی آن میشود و اگر سیاست کارا نباشد اثربخشی دین نیز کمرنگ میشود، کارامدی دین منجر به دولت و نظام سیاسی قدرتمند خواهد شد. این استاد علوم سیاسی با بیان این مطلب که روح سالم در بدن سالم است، تصریح کرد: این عینیت پویا، زنده و بالنده است و نظام اسلامی ساختار متعالی دارد و در این ساختار اثربخشی بالا میرود. صدرا معتقد است که نظام متعالی اثربخشی بالایی دارد و این موجب تقویت دین و نقشآفرینی آن در جامعه میشود. عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: دین در طی این 1400 سال وجود داشته است، اما مطالبات مردم از آن افزایش یافته و امروز برخلاف افرادی که دوره دین را پایان یافته میدانستند، افرادی همچون امام با اندیشه والای خود زنده بودن و پاسخگو بودن دین را اثبات کرد. این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: باید کارایی اندیشههای امام و باالاخص ولایتفقیه در جامعه توسط کارشناسان و مسئولان شناسانده شود. |