• خانه
    • درباره من
    • اخبار و مصاحبه
    • کتاب
    • مقاله
    • پژوهش
    • درس ها
    • بعد از وفات
    • تماس با من
    • اخبار مجلس
    جستجو
    خالی نباشد
      نسخه چاپی
    • حکمت متعالیه، حکمتی معطوف به سیاست است

      دکتر علیرضا صدرا در نشست «چشم انداز فلسفه سیاسی متعالیه» گفت: در بیرون چیزی به عنوان انسان محض نداریم و بلکه انسان سیاسی داریم. انسان محض، تجرید و انتزاع است و انسان سیاسی، واقعی است. از همین منظر است که می توان گفت واقعیت آن است

      • ۹:۳۶ ۱۳۸۷/۴/۳۱
      حکمت متعالیه، حکمتی معطوف به سیاست است
    •  

      دکتر علیرضا صدرا در نشست «چشم انداز فلسفه سیاسی متعالیه» گفت: در بیرون چیزی به عنوان انسان محض نداریم و بلکه انسان سیاسی داریم. انسان محض، تجرید و انتزاع است و انسان سیاسی، واقعی است. از همین منظر است که می توان گفت واقعیت آن است که فلسفه، محض و انتزاعی فرعی است و این فلسفه سیاسی است که مربوط به واقعیت زندگی است و اصالت دارد. تنها فیلسوفانی که به فلسفه سیاسی پرداخته اند به حیات علمی خود در طول تاریخ تداوم بخشیده اند.
       عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، که در جمع پژوهشگران پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سخن می گفت اظهار داشت: حکمت متعالیه حکمتی معطوف به سیاست است. انقلاب مشروطیت و انقلاب اسلامی هر دو انقلاب صدرایی و متأثر از حکمت متعالیه است. حتی فقه شیخ مرتضی انصاری نیز متأثر از بینش و روش حکمت متعالیه صدرایی است. نوعاً رهبران انقلاب مشروطیت از نظر فلسفی شارحین عقلی، حکمی و فلسفی صدرایی محسوب می شوند و این جریان تا امام خمینی ادامه دارد.

      دکتر صدرا خاطر نشان کرد: حکمت متعالیه صدرایی را می توان گفت حکمت متعالیه سیاسی است که نگاه به سیاست در آن از منظر حکمت صورت می گیرد و وجوه نظری آن برجسته است. اما آنجا که می گوییم حکمت سیاسی متعالیه بیشتر ناظر به مباحث امام خمینی است که نگاه به حکمت از منظر سیاست رخ می دهد و ابعاد عملی در آن برجسته است و از این رو امام خمینی دید راهبردی و دغدغه هدایت امت را دارد. البته، حکمت سیاسی متعالیه نیز متخذ از مباحث فلسفه ملاصدرا است و ریشه در گذشته دارد.
      وی درباره چشم انداز، تأکید کرد که چشم انداز، آمیزه ای از دو عنصر شرایط و زمینه ها و مطلوبات و مطالبات و درواقع جمع بین زمینه ها و ظرفیت ها است. وقتی چشم انداز مطرح می-شود بحث اختیار و اقتضائات انسانی مورد توجه واقع می شود. به تعبیری، چشم انداز ظرفیت اسمی یک پدیده است.
      دکتر صدرا در تبیین چالش چشم انداز نیز خاطر نشان کرد که چالش، تبیین و تحقق عینی و مجموعه ای از فرصت ها و تهدیدها است که بایستی شناخته شوند. در قدیم گفته می شد خیرات و شرور و بحث ارادی و جبری مطرح می شد. بایستی تا می توانیم تهدیدها و آسیب ها را به فرصت تبدیل کنیم و درواقع، تبدیل شرور به خیرات مطرح است. حتی اگر به صورت کامل نتوانیم شرور و تهدیدها را به خیرات و فرصت تبدیل کنیم حداقل بایستی سعی در کاهش آسیب ها داشت. بحث چالش و چشم انداز در دنیا شناسایی فرصت ها و آسیب ها و تبدیل تهدیدها و آسیب ها به فرصت است.
      معاون پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به طرح این پرسش پرداخت که چرا امروزه بحث درباره حکمت سیاسی متعالیه مطرح و دو مرتبه دین موضوعیت یافته است و نظام معرفتی دچار چه مشکلی شده است که این بحث دوباره مطرح شده است؟ در پاسخ گفت: طرح یک پرسش زمانی است که یک نارسایی ایجاد و کم بود و ناسازواری احساس شود. چنین فضایی موجب طرح پرسش جدید می شود. در چند قرن گذشته بشر از نظر توسعه مادی رشد بسیاری داشته است. اما از آنجا که بشر دو ساتی است و علاوه بر آسایش به آرامش هم نیازمند است در پی مباحث معنوی حرکت می کند. برخی از اندیشمندان مانند اشتروس این وضعیت را در غرب متوجه شدند و به طرح مباحث معنوی متمایل شدند. انسان تنها جسم نیست و از سویی روح محض هم نیست و باید بین ابعاد جسمانی و روحانی انسان تعامل صورت گیرد تا به وضعیت تعادل دست یابیم. امروزه جریاناتی در غرب که در پی معنویت هستند بسیار زیاد است.
      وی یادآور شد حکمت صدرایی توسعه و تعالی مادی و معنوی و روح و جسم را با هم جمع می زند و امام خمینی توانسته است آن را در حوزه عمل به کار گیرد.
      دکتر صدرا تصریح کرد: چالش عمده ما کارآمدی است و بزرگ-ترین چالش ما این است که این مباحث در داخل تبیین شود. ما نیازمند دکترین هستیم که تئوری ها را به راهبرد تبدیل کند. در ساختارها و راهبردها مشکل داریم اما در بنیادها و تئوری ها مشکل نداریم. بهره وری و اثربخشی ما پایین است. اگرچه پیشینه ایران بسیار درخشان است اما مشکل در کارآمدی است. باید مفاهیم، بازسازی و به روز شود و برای حل مشکلات از آن بهره بگیریم. بازآوری این مکتب و تبدیل آن به اشکال کاربردی می تواند به بحث کارآمدی پاسخ دهد. بدون پایه فلسفی و معرفتی نمی توان ساختاری را شکل داد. حکمت متعالیه می-تواند این امکان را برای ما فراهم سازد و یک نظام فلسفی برای کارهای ما پی بریزد.
      در ادامه این نشست حضار به ارائه پرسش و طرح دیدگاه های خود پرداختند.
      دکتر صدرا در پاسخ با دیدگاه های ارائه شده حضار یادآور شد امام خمینی حکمت جدیدی تأسیس نکرده است اما بخش عملی حکمت متعالیه را بسط داد. حکمت سیاسی متعالیه امام خمینی ابعاد عملی اش گسترده است و برآیند فلسفه صدرایی است.
      وی تأکید کرد پرسش این است که آیا در واقع و عالم بیرونی، انسان داریم یا انسان سیاسی؟ وی یادآور شد در بیرون چیزی به عنوان انسان محض نداریم و بلکه انسان سیاسی واقعیت دارد. انسان محض، تجرید و انتزاع است و انسان سیاسی، واقعی است. از همین منظر است می توان این پرسش را طرح کرد که آیا «فلسفه سیاسی»، اصالت دارد یا «فلسفه» محض اصالت دارد؟ در پاسخ بایستی گفت واقعیت آن است که فلسفه محض اصالت ندارد و ین فلسفه سیاسی است که به زندگی انسان سیاسی می پردازد و مربوط به واقعیت زندگی انسان است و اصالت دارد. تنها فیلسوفانی که به فلسفه سیاسی پرداخته اند به حیات علمی خود در طول تاریخ تداوم بخشیده اند و نه فیلسوفان محض.
      گفتنی است این نشست در ادامه سلسله نشست های فلسفه سیاسی متعالیه برگزار شد و در شمار نشست های پیش همایش سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه است.

      پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی

      31 تیر 1387


    نظر به مطلب
    نام: *
    ایمیل: * ایمیل را بدرستی وارد کنید
    متن: *500 حرف دیگر میتوانید تایپ کنید
    کد امنیتی: 46587
      *
    اخبار و مصاحبه ها
  • روح بلند استاد معزز، اسوه ادب، تقوا و تواضع جناب آقای دکتر علیرضا صدرا به ملکوت اعلی پیوست
  • فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا (شماره 42 و 43)
  • برگزیدگان چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی معرفی شدند
  • گزارش نهایی نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی
  • تفاوت‌های فلسفی - سیاسی علامه طباطبایی و امام خمینی/ آیا دو فیلسوف نقطه مقابل یکدیگرند؟
  • الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت
  • الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تحوّل‌آفرینی
  • کتاب «مبادی علم سیاست متعالی» منتشر شد
  • وزیر فرهنگ و ارشاد درگذشت «علیرضا صدرا» را تسلیت گفت
  • معاون اول رئیس جمهور درگذشت دکتر علیرضا صدرا را تسلیت گفت
  • دلنوشته موسسه کار و تامین اجتماعی برای دکتر صدرا
  • دل نوشته دکتر بهرامی (معاونت هماهنگی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت)
  • دکتر صدرا علاوه بر آشنایی با علوم و معارف اسلامی، به مباحث علم جدید هم تسلط خوبی داشت
  • گزارشی از نشست علمی «سجایای اخلاقی و جایگاه علمی دکتر صدرا»
  • گزارش بزرگداشت استاد فقید دکتر علیرضا صدرا + عکس
  • دکترقالیباف درگذشت نماینده دزفول در دوره چهارم مجلس را تسلیت گفت
  • یادداشت دکتر فوزی در تجلیل از استاد مرحوم علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت دکتر محمدرضا سنگری برای دکتر علیرضا صدرا
  • تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی
  • پیام تسلیت دکتر غلامرضا فروزش در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت امام جمعه دزفول شهرستان در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت سید احمد آوایی ، نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی
  • نگاهی به تلاش‌های علمی مرحوم دکتر علیرضا صدرا، خوانش روزآمد فلسفه سیاسی اسلامی
  • از تاسیس تا تدریس مفاهیم فلسفه سیاسی
  • پیام تسلیت شهردار دزفول در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت فرماندار ویژه شهرستان در پی درگذشت نماینده اسبق دزفول
  • اسدالله سرافراز؛ دزفول شخصیت بزرگی را از دست داد
  • پیام رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت حجه‌الاسلام والمسلمین خسروپناه بمناسبت درگذشت دکترعلیرضاصدرا
  • پیام تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت دانشگاه تهران در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • رادیو پژوهش - شنیداری از دکتر علیرضا صدرا
  • رادیو پژوهش
  • تحقق شعار سال به معنای رفع بیکاری است
  • معرفی کتاب نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی
  • «داد و دهش» و «عدالت»؛ شاکله و شاخصه اصلی مکتب حاج قاسم
  • در نشست «مشارکت مردمی در جنگ و هویت ملی» عنوان شد؛ نگاه امام خمینی(ره) از ابتدا راهبردی بود
  • سه اقدام برای تحقق تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب
  • فراخوان یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت/آخرین مهلت ارسال مقاله
  • رئیس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: اسلام حاکم بر ایران، مکتبی مبتنی بر ایرانیت است
  • فصلنامه علوم انسانی اسلامی "صدرا" به شماره سی و هفتم رسید
  • کارآمدسازی دولت مهم‌ترین گام تحولی دولت سیزدهم است
  • دولت سیزدهم باید چه دغدغه‌هایی داشته باشد؟
  • نقش دولت جدید در توسعه ملی ایران به قلم دکتر علیرضا صدرا
  • ظرفیت حکمت متعالیه در دولت‌سازی اسلامی
  • کتاب «قدرت متعالی» این ظرفیت را دارد تا کاربردی شود
  • معرفی نفرات برتر و نفرات شایسته تقدیر مشارکت کننده در جمع سپاری تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم در همایش اختتامیه ۲۷ بهمن
  • علوم انسانی اسلامی قوه عاقله گام دوم در تمدن‌سازی
  • "حکمت متعالی سلامت" نجات بخش جهان از فروپاشی سلامت است
  • سلیمانی چگونه مکتب شد / جریان های سیاسی برنامه‌محوری و اخلاق‌مداری را از حاج قاسم بیاموزند
  • سازماندهی نیروی انسانی نقش مهمی در ارتقای کارآمدی دارد
  • موفقیت در نظام سلامت و طب با نگاه توحیدی و حکمت متعالیه
  • کتاب قدرت متعالی الگوی قدرت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس رونمایی شد
  • آزادی عادلانه؛ گرانیگاه اندیشه سیاسی مرحوم فیرحی / نواندیشی بر محور اصالت‌ها
  • صدرا تشریح کرد: انقلاب اسلامی و الگوی پیشرفت تمدن نوین اسلامی در گام دوم
  • سی و چهارمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد
  • کشور دچار بحران شکاف دولت ـ ملت نیست / راه حل مشکلات اقتصادی؛ هدایت نقدینگی به تولید
  • رابطه مردم و حاکمیت| مردم زمانی رأی می‌دهند که احساس خطر ‌کنند
  • هم اندیشی درباب قانون و الزامات تحوّل در ایران برگزار شد
  • نشست عدالت مدنی و الزامات تحول در جمهوری اسلامی برگزار شد
  • صدرا: الگوسازی اسلامی ایرانی پیشرفت، برترین راهبرد فرابردی گام دوم انقلاب است
  • نشست شأن راهبردی دولت در اندیشه امام خمینی (ره) برگزار شد
  • عدالت در تفکر امام(ره) امکان شایسته‌سالاری است / جدال‌های سیاسی؛ ام‌المفاسد کشور
  • اخلاق و فرهنگ در کشور متولی مشخص ندارد/ کلید طلایی اخلاق
  • در زمینه اخلاق سکولار عمل کرده ایم؛ اخلاق در جامعه فاقد متولی است
  • نشست علمی “اخلاق سیاسی” برگزار شد.
  • استاد دانشگاه تهران: اخلاق در جامعه به حال خود رها شده است/ گرفتار بی اخلاقی های جناحی شده ایم
  • مهمترین دستاورد انقلاب ایجاد باور «خواستن و توانستن» است
  • دیانت منقطع از حکمت، به اسلام طالبانی و آل سعودی ختم می شود
  • زمینه‌سازی مهدوی گام دوم انقلاب/ انتظار انقلابی به مردم روحیه می‌دهد
  • هرگونه تصمیم‌گیری درباره لوایح FATF باید مشروط باشد
  • بسیج با عبور از مرزهای ملت‌‌ها، تمدن را پایه‌ریزی می‌کند
  • کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی «الزامات راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی» با ارائه علیرضا صدرا
  • نشست استادان منتخب علوم انسانی اسلامی برگزار شد
  • علیرضا صدرا: الگوی راهبردی دولت نقش بنیادینی در پیشرفت مدنی دارد
  • پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی به علوم سیاسی اختصاص یافت
  • «تفکر کارآمد جهادی»؛ راه تحقق «گام دوم انقلاب»/وارد عصر جهاد اکبر انقلاب شده ایم
  • بیانیه «گام دوم انقلاب»؛ راهبرد راهبری جامعه از جهاد اصغر تا تمدن‌سازی اسلامی
  • تاثیرگذاری غرب بر انقلاب اسلامی با استحاله فرهنگی امکان‌پذیر است
  • مصاحبه با دکتر علیرضا صدرا پیرامون اصطلاح‌نامه فلسفه سیاسی اسلامی
  • الگوی نهایی پیشرفت باید نخبه‌پسند و عامه‌فهم باشد/ فقدان الگو؛ عامل حرکت پاندولی دولت‌ها/ مشروح مذاکرات تنظیم سند منتشر می‌شود
  • صاحبنظران در مورد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چه می‌گویند
  • در نشست بررسی هم‌اندیشی و بازخوانی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح شد قانون اساسی، اساس الگوی پیشرفت است/جای متخصصان IT در طراحی الگو خالی است
  • علیرضا صدرا در گفت‌وگو با رسالت: توسعه، بدون الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت شکل نمی‌گیرد
  • علم را کیلویی می‌خواهیم نه برای رفع نیاز/ به واردات علم عادت کرده‌ایم
  • یک استاد دانشگاه: باید با حفظ اصالت‌ها، قالب‌های روزآمد را برای ترویج فرهنگ عاشورا ارائه بدهیم
  • علیرضا صدرا: فرهنگ هیئتی و مدیریت شبکه‌ای؛ راه‌حل مشکلات مدیریتی است
  • عضو هیئت علمی دانشگاه تهران: حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند برنامه‌ریزی است
  • علیرضا صدرا مطرح کرد: حکومت «بر»؛ الگوی حکمرانی امام علی (ع)/ امروز دولت برخلاف دولت علوی «غیرخواه» نیست
  • رهبری که بنیان حکومت را بر حکمت گذاشت/ امام خمینی و حکمت متعالیه
  • فهرست نام استادان، از مدرسه سیاسی تا دانشکده حقوق و علوم سیاسی
  • کشورهای منطقه خودشان باید الگوی حکومتی خویش را انتخاب کنند
  • حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی
  • آزادی از مکاتب غربی و شرقی
  • بهترین و بیشترین مطالب درباره اعتدال از سوی خواجه نصیر مطرح شده است
  • فرصت ایجاد وحدت بین دشمنان علیه نظام اسلامی را بگیریم
  • امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدل‌سازی کرد
  • « انقــلاب اسـلامی و ضـرورت ارتـقای تولیـد علـم»
  • امام خمینی(ره) بزرگ‌ترین نواندیش و نوگرای اسلامی در عصر معاصر است
  • دفاع مقدس تمام نشده است فعالیت‌های دانشگاه‌ها برای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس نهادینه شود
  • سران آمریکا برای احاطه بر خاورمیانه درصدد حذف ادبیات شهادت هستند
  • گزارش همایش نواندیشی دینی
  • ویژگی‌های نوآورانه نظام جمهوری اسلامی
  • نشست‏ "سیاست از منظر قرآن" با حضور دکتر صدرا و حجت الاسلام دکتر لک زایی
  • حضرت امام (ره) عمیق‌ترین مباحث را با مردم به اندازه درکشان بیان می‌کرد
  • مقام معظم رهبری فراتر از نقش مدیریت، معلم جامعه است
  • امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدل‌سازی کرد
  • بی‌تقوایی نعمت عزت را در جامعه به نقمت ذلت تبدیل می‌کند
  • ایران به عنوان یک مدل، مدنیت و مکتب برای دشمنان غیرقابل تحمل است
  • اخلاق و سیاست سیرت و صورت یکدیگر محسوب می‌شوند
  • دشمن در جنگ نرم از حربه جاذبه و دافعه استفاده می‌کند
  • حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است
  • تحزب را نمی‌توان به قرآن کریم تحمیل کرد
  • مصداق امروزی «یُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ» را می‌توان رقابت حزبی دانست
  • ضرورت شناسایی فرهنگ سیاسی ایرانیان
  • سفیران نور و فرهنگ جبهه
  • حلقه علمی کرسی علوم سیاسی
  • برگزاری همایش"ایران، سیاست، آینده شناسی"
  • بررسی کارآمدی حکومت از دیدگاه امام خمینی(ره)
  • اندیشه سیاسی ملاصدرا
  • لیست مقالات پذیرفته شده نهایی جهت چاپ در کتاب مجموعه مقالات همایش جنگ نرم
  • میزگرد مفهوم شناسی دکترین مهدویت
  • مجموعه مقالات پنجمین همایش بین المللی دکترین مهدویت منتشر شد
  • برگزاری دو پیش‌کرسی از حلقه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل
  • معرفی برگزیدگان همایش دکترین مهدویت
  • در نشست انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه انقلاب اسلامی برآیند حکمت متعالیه است
  • علم سیاست در ایران
  • اهداف بلندی که داریم رسالت سنگینی را بر دوش ما می گذارد
  • مفهوم‌شناسی حکمت متعالی سیاسی منتشر شد
  • نهضت امام خمینی(ره)، تبیین بعد عملی حکمت متعالیه است
  • چیستی، چشم‌انداز و چالش‌های گفتمان بیداری اسلامی در گفت‌وگو با دکتر علیرضا صدرا
  • امنیت متعالیه در مصاحبه دکتر علیرضا صدرا با خبرگزاری قرآنی
  • دنیای امروز دچار خوف و حزن است
  • توازن آرامش و توسعه
  • قدس روزی که مستکبران باید سر جای خود بنشینند
  • دکتر صدرا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مطرح کرد: برترین تاثیرهای اندیشه ای انقلاب اسلامی ایران در منطقه و جهان
  • گزارش نشست نقد کتاب مفهوم شناسی حکمت متعالی سیاسی
  • نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی(س) منتشر شد
  • لازمه درک سیاست قرآنی شناخت و نفی سیاست غیرقرآنی است
  • گزارش کامل اولین جلسه شورای راهبردی همایش ملی چشم ‏انداز دانش سیاسی در ایران
  • جنگ نرم مورد نظر قرآن منجر به امان، آرامش و رشد انسان‌ها می‌‌شود
  • نظام سیاسی قرآن سیستماتیک است
  • پیوند دین و سیاست از دیدگاه امام(ره) مانند رابطه روح و جسم است
  • آینده از آن فارابی است
  • حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است .
  • انتشار دومین شماره فصلنامه نامه دولت اسلامی
  • تشکیل ستاد مشترک علمی
  • حکمت متعالیه، حکمتی معطوف به سیاست است
  • سیاست در سیره نبوی

آغاز

لیست فعالیت ها

  • درباره من
  • اخبار و مصاحبه
  • کتاب ها
  • مقاله ها
  • پژوهش ها
  • دانشجویان

زندگی نامه

دکتر علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، در سال ۱۳۳۷ در شهرستان دزفول متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را تا دیپلم در رشته ریاضی در سال ۱۳۵۶در همان شهر گذراند. فعالیت اجتماعی خود را از همان اوان ابتدای دبستانی و دوره دبیرستانی با حضور در جلسات قرآن مساجد فعال دزفول که عمدتا سیاسی بودند، آغاز نمود. تحصیلات عالی خود را در رشته علوم سیاسی، گرایش اندیشه سیاسی، تخصص فلسفه سیاسی به ویژه اسلامی در دانشگاه علامه طباطبایی، تهران و تربیت مدرس تا سطح دکتری ادامه داد. ایشان در غروب 4 آبان 1401 دار فانی را وداع گفت. روحش شاد

Copyright © Alirezasadra 1380-1401