• خانه
    • درباره من
    • اخبار و مصاحبه
    • کتاب
    • مقاله
    • پژوهش
    • درس ها
    • بعد از وفات
    • تماس با من
    • اخبار مجلس
    جستجو
    خالی نباشد
      نسخه چاپی
    • آزادی از مکاتب غربی و شرقی

      به مناسبت سالگرد تحولات دانشگاهی در انقلاب فرهنگی
       بهمن 1357 در میان ناباوری جهانی، انقلاب اسلامی ایران پدیدار و پیروز شد و موفق شد یک نظام بی‌بدیل را تحت عنوان جمهوری اسلامی تاسیس کند.

      • ۹:۳۵ ۱۳۹۵/۱/۳۰
      آزادی از مکاتب غربی و شرقی
    • گفتگو با دکتر علیرضا صدرا
      به مناسبت سالگرد تحولات دانشگاهی در انقلاب فرهنگی
       بهمن 1357 در میان ناباوری جهانی، انقلاب اسلامی ایران پدیدار و پیروز شد و موفق شد یک نظام بی‌بدیل را تحت عنوان جمهوری اسلامی تاسیس کند. انقلاب اسلامی اساسا و ذاتا یک انقلاب فرهنگی است و یک انقلاب صرف سیاسی، نظامی یا اقتصادی نیست. تمام رهبران آن علما، اندیشمندان و روشنفکران دینی و مسلمان بوده‌اند. نیروها و نهادهای دانشگاهی نقش موثری در کنار حوزه‌های علمیه در پدیداری و پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشته‌اند. از آنجایی که علت فاعلی هر چیزی علت بقای آن هم هست، به‌طور طبیعی ضرورت داشت تحولات انقلابی ادامه پیدا کند. دانشگاه‌ها متاسفانه در آن زمان نتوانسته بودند با ارزش‌ها و جهت‌گیری‌های انقلاب اسلامی و نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران هماهنگ‌شوند.
      در بعضی مواقع حتی رودر‌روی منویات مردم و رهبری نظام قرار گرفته بودند و دانشگاه‌ها به ستاد پشتیبانی برخی جریانات برانداز و معاند، به‌خصوص جریانات چپ تبدیل شده بود. معمولا این گروه‌ها در دانشگاه‌ها دفاتر پشتیبانی داشتند بنابر‌این ضرورت داشت این نهاد موثر، یعنی دانشگاه، با جریان مردمی و انقلابی و اسلامی هماهنگ شود و در راستای اهداف بلند انقلاب اسلامی و ارزش‌های متعالی جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد. فلسفه چرایی شکل‌گیری انقلاب فرهنگی این بود که البته عامل موثر در این جریانات، وجود گروه‌های محارب و بیرون راندن آنها از دانشگاه و تبدیل کردن فضای دانشگاه‌ها به فضایی مستقل، آزاد و علمی بود.
      اما ‌انگیزه‌های اصلی و علت موجبه و موجده آن، همان رسیدن به انقلاب فرهنگی بود تا نگاه، نظام و نظریه علمی و فرهنگی که دانشگاه‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در آن دارند، در راستای اهداف نظام قرار گیرد. این جریان منجر به هماهنگ کردن وجوه دانشگاهی با مطالبات دینی و اسلامی مردم بود؛ مطالباتی که در راس آنها استقلال، آزادی و مردم‌سالاری دینی قرار داشت. برای رسیدن به این مطالبات نیاز بود دانشگاه‌های ما،  مستقل و آزاد  باشند و در جهت پشتیبانی مردم‌سالاری دینی قرار گیرند.
        دانشگاه‌ها کاملا تعطیل نشدند
      برای اعمال تغییرات در راستای انقلاب فرهنگی دانشگاه‌ها دو سال بسته شدند. در آن زمان دو جریان وجود داشت؛ یکی جریان اصلاحاتی بود و نظرش بر این بود که ما باید وضعیت موجود را حفظ کنیم و فقط اصلاحات انجام دهیم.
      جریان دیگر هم جریانی بود که به حرکات انقلابی باور داشت. واقعیت امر جریان کلی نظام و در راس آن امام خمینی (ره) موافق بسته شدن دانشگاه‌ها نبودند، ولی جریان‌های معاند و معارضین موجود در دانشگاه، به‌خصوص افکار روشنفکر‌مآبانه‌ای که تفکر وابسته به غرب داشتند در کنار جریانات معاند، که گرایش چپ و وابستگی به شرق داشتند، وضعیت را در دانشگاه‌ها به جایی رسانده بودند که جز با جراحی نمی‌شد آن را اصلاح کرد. در آن حال دانشجویان و اساتید به دو دسته تبدیل شده بودند؛ یک دسته کلاس‌ها را ادامه داده و امتحان می‌دادند. اما دسته دیگر که بزرگ‌تر بودند به این نتیجه رسیدند که بهتر است دانشگاه‌ها مدتی تعطیل باشند تا بازسازی صورت گیرد. البته در آن دوره گرچه دانشگاه‌ها تعطیل بودند، اما نهادهایی مانند دانشگاه تربیت معلم تقریبا کمتر از یک سال تعطیل بود. این دانشگاه با این ‌انگیزه که باید به تربیت اساتید مسلمان برای دانشگاه‌های سراسری کشور اقدام کند زودتر بازگشایی شد که هم‌اکنون هم یکی از بهترین دانشگاه‌های موجود در کشور است. در اوج تعطیلی‌ها، دانشگاهی با این کیفیت تاسیس شد. در نتیجه به این صورت نبود که سیستم آموزشی و دانشگاهی کشور به کل تعطیل شده باشد. در این بین حرکت‌ها، سازماندهی‌ها و برنامه‌ریزی‌های خرد و کلان نیز صورت می‌گرفت و اجرا می‌شد. این وضعت ادامه داشت تا اینکه آنها توانستند وضعیت دانشگاه‌ها را در راستای اهداف بلند انقلاب و جمهوری اسلامی مدیریت کنند.

        انقلاب فرهنگی
      همچنان در مسیر قرار دارد
      اصل قضیه انقلاب اسلامی و هر انقلابی قاعدتا سه بخش کلان دارد که عبارتند از انقلاب اقتصادی، انقلاب سیاسی و انقلاب فرهنگی. پشتیبانی هر سه بخش را معمولا انقلاب علمی شکل می‌دهد. یعنی علم؛ هم اقتصاد و هم سیاست و هم فرهنگ را پشتیبانی می‌کند. چنانچه نیروی فکر و اندیشه در بدن انسان تمام بخش‌های آن را پشتیبانی می‌کند. در حقیقت دانش هم پشتیبانی توسعه، تحول و انقلاب اقتصادی است و هم توسعه، تحول و انقلاب سیاسی. البته پشتیبان توسعه، تحول و انقلاب فرهنگی هم است. درواقع اگر بپرسیم چرا انقلاب اقتصادی، سیاسی و به تبع آن انقلاب فرهنگی و علمی مطرح شد باید بگوییم چون جمهوری اسلامی شعاری داشت مبنی‌بر استقلال، آزادی و مردم‌سالاری دینی. سوال بعدی این است که استقلال از چه چیزی؟ استقلال فقط رهایی از وابستگی، نفوذ و عقب‌افتادگی و آزادی از سلطه و دخالت بیگانه نبود؛ بلکه استقلال نسبت به مکاتب بیگانه هم بود. شرط نه غربی و نه شرقی این‌گونه نبود که بگوییم فقط علیه آمریکا یا شوروی قیام می‌کنیم؛ بلکه قیام علیه مکاتب آنها نیز بود. یعنی ما نه سوسیالیسم شرقی می‌خواهیم، نه لیبرالیسم غربی. کمااینکه فراتر از آن به دنبال این بودیم که الگوهای توسعه شرقی و غربی را هم کنار بگذاریم.
       بنابر‌این دانشگاه قاعدتا باید تمام این موارد را پشتیبانی می‌کرد؛ یعنی مکتبی را پایه‌ریزی می‌کرد که نه سوسیالیسم باشد، نه لیبرالیسم و از آفت‌های آنها فاصله بگیرد و برای طرح جدید خود الگو ارائه بدهد. از این رو اصل قضیه این بوده و هست که رسالت سنگینی به عهده دانشگاه‌ها است. بحث انقلاب ما این نبود که بگوییم گروهی برود و گروه دیگری بیاید؛ بلکه حرف انقلاب این بود که مکتب مدرنیسم در دو شاخه لیبرالیسم و سوسیالیسم نمی‌توانند برای جامعه ما توسعه و پیشرفت به ارمغان بیاورند؛ چون نتیجه آن در دیگر کشورها نشان داده است که پیروی از این مکاتب یا منجر به تولید سرمایه‌سالاری می‌شود یا دولت‌سالاری، هم‌اکنون می‌بینیم که در دیگر کشورها سیستم لیبرالیسم باعث شکاف و سیستم سوسیالیستی منجر به عقب افتادگی شده است. به دلیل این دغدغه‌ها بود که انقلاب فرهنگی مطرح‌شد.  انقلاب فرهنگی بدون انقلاب آموزشی و علمی نمی‌تواند مطرح شود. انقلابی علمی و آموزشی است که انقلاب اقتصادی و سیاسی را نیز پشتیبانی ‌کند. پس برای رسیدن به آزادی و استقلال از مکاتب و الگوی سلطه و سلطنت‌های استبداد مطلقه، خاندانی و موروثی نیاز بود اندیشه جدیدی پایه‌گذاری شود تا به مردم‌سالاری معتقد و در خدمت آنها باشد.
       

      ضرورت انقلاب علوم انسانی
      دانشگاه‌های ما در حال حاضر حرف‌های جدیدی دارد و دیگر احساس عقب‌افتادگی نسبت به دانشگاه‌های دنیا ندارد. در خیلی از مباحث پابه‌پای مراکز علمی دنیا جلو می‌رود، در بعضی رشته‌ها گرچه فاصله دارد، ولی این فاصله با نرم جهانی بسیار کم است. اما در بحث جوهری واقعیت امر به‌ویژه در علوم انسانی این است که دانشگاه‌ها موفقیت لازم و حداقل کافی را نداشته‌اند تا بتوانند علوم انسانی، علوم سیاسی و علوم اجتماعی را که واقعا انقلابی و اسلامی باشد، پیش ببرند. در این عرصه‌های علوم نگاه و مواجهه ما پیش از آنکه انقلابی و اسلامی باشیم ترجمانی و وارداتی است که برآمده از دانش سیاسی مادی و سکولار غربی است. ما از ایرانی صحبت می‌کنیم که زمانی بزرگ‌ترین مکتب‌دار دنیا بوده است. ایران‌ پرچمدار حکمت‌های متعالیه، اشراق، مشاء و دیگر مکتب‌ها در تاریخ و موسس و مروج دانش در دنیا بوده است. ما داریم از ایرانی صحبت می‌کنیم که زمانی پرچمدار و پیشتاز علم و دانش در دنیا بوده است. بنابراین انتظاری که از شورای انقلاب فرهنگی داریم، این است که به علوم انسانی در این راستا بیشتر بها دهد تا نوعی علوم انسانی پدید آید که بتواند از اهداف انقلاب فرهنگی؛ یعنی مردم‌سالاری دینی و استقلال و آزادی به صورت جدی پشتیبانی کند، کارآمدی علمی ما را بالا ببرد و کشور را در جهت توسعه تحولات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی پشتیبانی کند و درنهایت در تمدن‌سازی نوین اسلامی و ایرانی بتواند نقش پیشتازانه‌ای داشته باشد. از این حیث باید گفت با سنجش ضرورت‌ها و زمینه‌ها ارزیابی من این است که همچنان انقلاب فرهنگی در این زمینه کار دارد.

      منبع


    نظر به مطلب
    نام: *
    ایمیل: * ایمیل را بدرستی وارد کنید
    متن: *500 حرف دیگر میتوانید تایپ کنید
    کد امنیتی: 17341
      *
    اخبار و مصاحبه ها
  • روح بلند استاد معزز، اسوه ادب، تقوا و تواضع جناب آقای دکتر علیرضا صدرا به ملکوت اعلی پیوست
  • فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا (شماره 42 و 43)
  • برگزیدگان چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی معرفی شدند
  • گزارش نهایی نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی
  • تفاوت‌های فلسفی - سیاسی علامه طباطبایی و امام خمینی/ آیا دو فیلسوف نقطه مقابل یکدیگرند؟
  • الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت
  • الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تحوّل‌آفرینی
  • کتاب «مبادی علم سیاست متعالی» منتشر شد
  • وزیر فرهنگ و ارشاد درگذشت «علیرضا صدرا» را تسلیت گفت
  • معاون اول رئیس جمهور درگذشت دکتر علیرضا صدرا را تسلیت گفت
  • دلنوشته موسسه کار و تامین اجتماعی برای دکتر صدرا
  • دل نوشته دکتر بهرامی (معاونت هماهنگی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت)
  • دکتر صدرا علاوه بر آشنایی با علوم و معارف اسلامی، به مباحث علم جدید هم تسلط خوبی داشت
  • گزارشی از نشست علمی «سجایای اخلاقی و جایگاه علمی دکتر صدرا»
  • گزارش بزرگداشت استاد فقید دکتر علیرضا صدرا + عکس
  • دکترقالیباف درگذشت نماینده دزفول در دوره چهارم مجلس را تسلیت گفت
  • یادداشت دکتر فوزی در تجلیل از استاد مرحوم علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت دکتر محمدرضا سنگری برای دکتر علیرضا صدرا
  • تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی
  • پیام تسلیت دکتر غلامرضا فروزش در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت امام جمعه دزفول شهرستان در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت سید احمد آوایی ، نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی
  • نگاهی به تلاش‌های علمی مرحوم دکتر علیرضا صدرا، خوانش روزآمد فلسفه سیاسی اسلامی
  • از تاسیس تا تدریس مفاهیم فلسفه سیاسی
  • پیام تسلیت شهردار دزفول در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت فرماندار ویژه شهرستان در پی درگذشت نماینده اسبق دزفول
  • اسدالله سرافراز؛ دزفول شخصیت بزرگی را از دست داد
  • پیام رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت حجه‌الاسلام والمسلمین خسروپناه بمناسبت درگذشت دکترعلیرضاصدرا
  • پیام تسلیت رئیس شورای سیاست گذاری مجمع در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا
  • پیام تسلیت دانشگاه تهران در پی درگذشت دکتر علیرضا صدرا
  • رادیو پژوهش - شنیداری از دکتر علیرضا صدرا
  • رادیو پژوهش
  • تحقق شعار سال به معنای رفع بیکاری است
  • معرفی کتاب نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی
  • «داد و دهش» و «عدالت»؛ شاکله و شاخصه اصلی مکتب حاج قاسم
  • در نشست «مشارکت مردمی در جنگ و هویت ملی» عنوان شد؛ نگاه امام خمینی(ره) از ابتدا راهبردی بود
  • سه اقدام برای تحقق تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب
  • فراخوان یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت/آخرین مهلت ارسال مقاله
  • رئیس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: اسلام حاکم بر ایران، مکتبی مبتنی بر ایرانیت است
  • فصلنامه علوم انسانی اسلامی "صدرا" به شماره سی و هفتم رسید
  • کارآمدسازی دولت مهم‌ترین گام تحولی دولت سیزدهم است
  • دولت سیزدهم باید چه دغدغه‌هایی داشته باشد؟
  • نقش دولت جدید در توسعه ملی ایران به قلم دکتر علیرضا صدرا
  • ظرفیت حکمت متعالیه در دولت‌سازی اسلامی
  • کتاب «قدرت متعالی» این ظرفیت را دارد تا کاربردی شود
  • معرفی نفرات برتر و نفرات شایسته تقدیر مشارکت کننده در جمع سپاری تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم در همایش اختتامیه ۲۷ بهمن
  • علوم انسانی اسلامی قوه عاقله گام دوم در تمدن‌سازی
  • "حکمت متعالی سلامت" نجات بخش جهان از فروپاشی سلامت است
  • سلیمانی چگونه مکتب شد / جریان های سیاسی برنامه‌محوری و اخلاق‌مداری را از حاج قاسم بیاموزند
  • سازماندهی نیروی انسانی نقش مهمی در ارتقای کارآمدی دارد
  • موفقیت در نظام سلامت و طب با نگاه توحیدی و حکمت متعالیه
  • کتاب قدرت متعالی الگوی قدرت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس رونمایی شد
  • آزادی عادلانه؛ گرانیگاه اندیشه سیاسی مرحوم فیرحی / نواندیشی بر محور اصالت‌ها
  • صدرا تشریح کرد: انقلاب اسلامی و الگوی پیشرفت تمدن نوین اسلامی در گام دوم
  • سی و چهارمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد
  • کشور دچار بحران شکاف دولت ـ ملت نیست / راه حل مشکلات اقتصادی؛ هدایت نقدینگی به تولید
  • رابطه مردم و حاکمیت| مردم زمانی رأی می‌دهند که احساس خطر ‌کنند
  • هم اندیشی درباب قانون و الزامات تحوّل در ایران برگزار شد
  • نشست عدالت مدنی و الزامات تحول در جمهوری اسلامی برگزار شد
  • صدرا: الگوسازی اسلامی ایرانی پیشرفت، برترین راهبرد فرابردی گام دوم انقلاب است
  • نشست شأن راهبردی دولت در اندیشه امام خمینی (ره) برگزار شد
  • عدالت در تفکر امام(ره) امکان شایسته‌سالاری است / جدال‌های سیاسی؛ ام‌المفاسد کشور
  • اخلاق و فرهنگ در کشور متولی مشخص ندارد/ کلید طلایی اخلاق
  • در زمینه اخلاق سکولار عمل کرده ایم؛ اخلاق در جامعه فاقد متولی است
  • نشست علمی “اخلاق سیاسی” برگزار شد.
  • استاد دانشگاه تهران: اخلاق در جامعه به حال خود رها شده است/ گرفتار بی اخلاقی های جناحی شده ایم
  • مهمترین دستاورد انقلاب ایجاد باور «خواستن و توانستن» است
  • دیانت منقطع از حکمت، به اسلام طالبانی و آل سعودی ختم می شود
  • زمینه‌سازی مهدوی گام دوم انقلاب/ انتظار انقلابی به مردم روحیه می‌دهد
  • هرگونه تصمیم‌گیری درباره لوایح FATF باید مشروط باشد
  • بسیج با عبور از مرزهای ملت‌‌ها، تمدن را پایه‌ریزی می‌کند
  • کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی «الزامات راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی» با ارائه علیرضا صدرا
  • نشست استادان منتخب علوم انسانی اسلامی برگزار شد
  • علیرضا صدرا: الگوی راهبردی دولت نقش بنیادینی در پیشرفت مدنی دارد
  • پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی به علوم سیاسی اختصاص یافت
  • «تفکر کارآمد جهادی»؛ راه تحقق «گام دوم انقلاب»/وارد عصر جهاد اکبر انقلاب شده ایم
  • بیانیه «گام دوم انقلاب»؛ راهبرد راهبری جامعه از جهاد اصغر تا تمدن‌سازی اسلامی
  • تاثیرگذاری غرب بر انقلاب اسلامی با استحاله فرهنگی امکان‌پذیر است
  • مصاحبه با دکتر علیرضا صدرا پیرامون اصطلاح‌نامه فلسفه سیاسی اسلامی
  • الگوی نهایی پیشرفت باید نخبه‌پسند و عامه‌فهم باشد/ فقدان الگو؛ عامل حرکت پاندولی دولت‌ها/ مشروح مذاکرات تنظیم سند منتشر می‌شود
  • صاحبنظران در مورد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چه می‌گویند
  • در نشست بررسی هم‌اندیشی و بازخوانی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح شد قانون اساسی، اساس الگوی پیشرفت است/جای متخصصان IT در طراحی الگو خالی است
  • علیرضا صدرا در گفت‌وگو با رسالت: توسعه، بدون الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت شکل نمی‌گیرد
  • علم را کیلویی می‌خواهیم نه برای رفع نیاز/ به واردات علم عادت کرده‌ایم
  • یک استاد دانشگاه: باید با حفظ اصالت‌ها، قالب‌های روزآمد را برای ترویج فرهنگ عاشورا ارائه بدهیم
  • علیرضا صدرا: فرهنگ هیئتی و مدیریت شبکه‌ای؛ راه‌حل مشکلات مدیریتی است
  • عضو هیئت علمی دانشگاه تهران: حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند برنامه‌ریزی است
  • علیرضا صدرا مطرح کرد: حکومت «بر»؛ الگوی حکمرانی امام علی (ع)/ امروز دولت برخلاف دولت علوی «غیرخواه» نیست
  • رهبری که بنیان حکومت را بر حکمت گذاشت/ امام خمینی و حکمت متعالیه
  • فهرست نام استادان، از مدرسه سیاسی تا دانشکده حقوق و علوم سیاسی
  • کشورهای منطقه خودشان باید الگوی حکومتی خویش را انتخاب کنند
  • حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی
  • آزادی از مکاتب غربی و شرقی
  • بهترین و بیشترین مطالب درباره اعتدال از سوی خواجه نصیر مطرح شده است
  • فرصت ایجاد وحدت بین دشمنان علیه نظام اسلامی را بگیریم
  • امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدل‌سازی کرد
  • « انقــلاب اسـلامی و ضـرورت ارتـقای تولیـد علـم»
  • امام خمینی(ره) بزرگ‌ترین نواندیش و نوگرای اسلامی در عصر معاصر است
  • دفاع مقدس تمام نشده است فعالیت‌های دانشگاه‌ها برای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس نهادینه شود
  • سران آمریکا برای احاطه بر خاورمیانه درصدد حذف ادبیات شهادت هستند
  • گزارش همایش نواندیشی دینی
  • ویژگی‌های نوآورانه نظام جمهوری اسلامی
  • نشست‏ "سیاست از منظر قرآن" با حضور دکتر صدرا و حجت الاسلام دکتر لک زایی
  • حضرت امام (ره) عمیق‌ترین مباحث را با مردم به اندازه درکشان بیان می‌کرد
  • مقام معظم رهبری فراتر از نقش مدیریت، معلم جامعه است
  • امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدل‌سازی کرد
  • بی‌تقوایی نعمت عزت را در جامعه به نقمت ذلت تبدیل می‌کند
  • ایران به عنوان یک مدل، مدنیت و مکتب برای دشمنان غیرقابل تحمل است
  • اخلاق و سیاست سیرت و صورت یکدیگر محسوب می‌شوند
  • دشمن در جنگ نرم از حربه جاذبه و دافعه استفاده می‌کند
  • حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است
  • تحزب را نمی‌توان به قرآن کریم تحمیل کرد
  • مصداق امروزی «یُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ» را می‌توان رقابت حزبی دانست
  • ضرورت شناسایی فرهنگ سیاسی ایرانیان
  • سفیران نور و فرهنگ جبهه
  • حلقه علمی کرسی علوم سیاسی
  • برگزاری همایش"ایران، سیاست، آینده شناسی"
  • بررسی کارآمدی حکومت از دیدگاه امام خمینی(ره)
  • اندیشه سیاسی ملاصدرا
  • لیست مقالات پذیرفته شده نهایی جهت چاپ در کتاب مجموعه مقالات همایش جنگ نرم
  • میزگرد مفهوم شناسی دکترین مهدویت
  • مجموعه مقالات پنجمین همایش بین المللی دکترین مهدویت منتشر شد
  • برگزاری دو پیش‌کرسی از حلقه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل
  • معرفی برگزیدگان همایش دکترین مهدویت
  • در نشست انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه انقلاب اسلامی برآیند حکمت متعالیه است
  • علم سیاست در ایران
  • اهداف بلندی که داریم رسالت سنگینی را بر دوش ما می گذارد
  • مفهوم‌شناسی حکمت متعالی سیاسی منتشر شد
  • نهضت امام خمینی(ره)، تبیین بعد عملی حکمت متعالیه است
  • چیستی، چشم‌انداز و چالش‌های گفتمان بیداری اسلامی در گفت‌وگو با دکتر علیرضا صدرا
  • امنیت متعالیه در مصاحبه دکتر علیرضا صدرا با خبرگزاری قرآنی
  • دنیای امروز دچار خوف و حزن است
  • توازن آرامش و توسعه
  • قدس روزی که مستکبران باید سر جای خود بنشینند
  • دکتر صدرا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مطرح کرد: برترین تاثیرهای اندیشه ای انقلاب اسلامی ایران در منطقه و جهان
  • گزارش نشست نقد کتاب مفهوم شناسی حکمت متعالی سیاسی
  • نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی(س) منتشر شد
  • لازمه درک سیاست قرآنی شناخت و نفی سیاست غیرقرآنی است
  • گزارش کامل اولین جلسه شورای راهبردی همایش ملی چشم ‏انداز دانش سیاسی در ایران
  • جنگ نرم مورد نظر قرآن منجر به امان، آرامش و رشد انسان‌ها می‌‌شود
  • نظام سیاسی قرآن سیستماتیک است
  • پیوند دین و سیاست از دیدگاه امام(ره) مانند رابطه روح و جسم است
  • آینده از آن فارابی است
  • حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است .
  • انتشار دومین شماره فصلنامه نامه دولت اسلامی
  • تشکیل ستاد مشترک علمی
  • حکمت متعالیه، حکمتی معطوف به سیاست است
  • سیاست در سیره نبوی

آغاز

لیست فعالیت ها

  • درباره من
  • اخبار و مصاحبه
  • کتاب ها
  • مقاله ها
  • پژوهش ها
  • دانشجویان

زندگی نامه

دکتر علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، در سال ۱۳۳۷ در شهرستان دزفول متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را تا دیپلم در رشته ریاضی در سال ۱۳۵۶در همان شهر گذراند. فعالیت اجتماعی خود را از همان اوان ابتدای دبستانی و دوره دبیرستانی با حضور در جلسات قرآن مساجد فعال دزفول که عمدتا سیاسی بودند، آغاز نمود. تحصیلات عالی خود را در رشته علوم سیاسی، گرایش اندیشه سیاسی، تخصص فلسفه سیاسی به ویژه اسلامی در دانشگاه علامه طباطبایی، تهران و تربیت مدرس تا سطح دکتری ادامه داد. ایشان در غروب 4 آبان 1401 دار فانی را وداع گفت. روحش شاد

Copyright © Alirezasadra 1380-1401